Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejny incydent na Zatoce Perskiej

Marynarka wojenna, Strategia i polityka, 25 sierpnia 2016

Łodzie motorowe irańskiego Korpusu Strażników Rewolucji śledziły i prowokowały amerykański niszczyciel rakietowy USS Nitze.

Od kilku tygodni niszczyciele rakietowe USS Nitze i USS Mason prowadzą działania bojowe w rejonie Bliskiego Wschodu / Zdjęcie: USN

We wtorek w rejonie Zatoki Perskiej doszło do kolejnego incydentu z udziałem amerykańskich i irańskich okrętów. Para niszczycieli rakietowych typu Arleigh Burke: USS Mason (DDG 87) i USS Nitze (DDG 94), szła wodami międzynarodowymi w pobliżu Cieśniny Ormuz (USS Dwight D. Eisenhower na Bliskim Wschodzie, 2016-07-13). W pewnym momencie do USS Nitze zbliżyły się 4 szybkie łodzie motorowe, używane przez irański Korpus Strażników Rewolucji.

Irańskie łodzie zaczęły wykonywać prowokacyjne manewry w pobliżu USS Nitze. Dwie z nich zbliżyły się do niszczyciela na odległość mniejszą niż 300 m. Ponadto Irańczycy nie reagowali na próby nawiązania łączności radiowej podejmowane przez załogę USS Nitze. Ignorowali też wysyłane w ich kierunku sygnały dźwiękowe oraz świetlne, w tym np. wystrzeliwane flary. Incydent zakończył się dopiero, gdy amerykańska jednostka zmieniła kurs, próbując uniknąć zderzenia z intruzami.

Cztery irańskie szybkie łodzie motorowe śledziły i prowokowały amerykański niszczyciel rakietowy USS Nitze, nie reagując na próby nawiązania łączności radiowej oraz wysyłane w ich kierunku sygnały świetlne i dźwiękowe
 

Wtorkowe zdarzenie było najnowszym z serii incydentów z udziałem amerykańskich i irańskich jednostek morskich, do których często dochodzi na Zatoce Perskiej. Na początku br. Irańczycy aresztowali 10 żołnierzy USA oraz zajęli 2 szybkie łodzie patrolowe Riverine Command Boat (znane również jako CB 90). Marynarze zostali oskarżeni o wtargnięcie na irańskie wody terytorialne. Do ich uwolnienia doszło następnego dnia (Iran uwolnił amerykańskich marynarzy, 2016-01-13).

Do zdarzenia najprawdopodobniej doszło wskutek błędu w nawigacji popełnionego przez Amerykanów (Znana przyczyna incydentu w Zatoce Perskiej, 2016-01-15). W konsekwencji tego incydentu odwołany został komandor porucznik Eric Rasch, dowódca Coastal Riverine Squadron (CRS) 3, w składzie którego służyli aresztowani marynarze (Konsekwencje incydentu w Zatoce Perskiej, 2016-05-13.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.