Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Mniejsze zamówienia Boeinga

Lotnictwo cywilne, 07 stycznia 2017

Amerykański koncern Boeing planował uzyskać w 2016 zamówienia na 740 samolotów pasażerskich i cargo. Według ogłoszonych właśnie danych, do planu sporo zabrakło. Boeing uzyskał w ubiegłym roku zamówienia netto (po odliczeniu rezygnacji z zamówień) na 668 samolotów (najmniej od 2010). Ich wartość katalogowa jest szacowana na 94,1 mld USD. Na koniec 2016 zamówienia na samoloty pasażerskie i cargo amerykańskiego koncernu sięgnęły 5715, czyli równowartość około 7-letniej produkcji.

Linia montażowa Boeingów 737 w Renton w stanie Washington / Zdjęcie: Boeing

Nowe zamówienia netto na samoloty Boeinga obejmują aż 550 maszyn rodziny 737, w tym 534 z nowymi silnikami (737 MAX). Koncern utracił jednocześnie zamówienia na 151 samolotów tej rodziny. Boeing uzyskał także nowe zamówienia netto na 17 samolotów 747, 26 Boeingów 767, siedemnaście 777 i 58 787 (Delta rezygnuje z Dreamlinerów , 2016-12-29, Historyczne zamówienie Iran Air, 2016-12-23, Niższe tempo produkcji Boeingów 777, 2016-12-14).

Boeingowi udało się natomiast w 2016 na planowanym poziomie zrealizować dostawy. Plan przewidywał dostarczenie 745-750 samolotów pasażerskich i cargo. Koncern dostarczył zaś 748 maszyn. Wśród nich było 490 samolotów rodziny 737, dziewięć 747, trzynaście 767, 99 rodziny 777 i 137 różnych wersji 787. W sumie mniej niż w 2015, gdy Boeing dostarczył 762 samoloty.

Mniejsze zamówienia na samoloty Boeinga (i prawdopodobnie też Airbusa – jego jedynego globalnego rywala, którego oficjalne wyniki mają zostać ogłoszone za kilka dni) oznaczają poważne załamanie rynku. Warto przy tym zauważyć, że zamówienia mogły być jeszcze mniejsze, gdyby nie niespodziewany kontrakt z Iran Air. Dzięki zmianom politycznym, irańskie linie mogły pod koniec 2016 zamówić 80 samolotów Boeinga (i 100 Airbusa).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.