Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Afery korupcyjnej Patrii ciąg dalszy

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 czerwca 2013

Fińskie organy ścigania oskarżają Patrię o płatną protekcję przy wyborze oferowanych przez nią kołowych transporterów opancerzonych dla wojsk lądowych Chorwacji.

Według pierwotnych założeń Chorwacja miała zakupić docelowo 240-360 transporterów Patria AMV. Przed rokiem Zagrzeb ogłosił jednak plany redukcji tej liczby oraz dodatkowo reeksportu części użytkowanych do tej pory wozów. Powodem były problemy budżetowe resortu obrony / Zdjęcie: MO Chorwacji

Pierwszą partię 84 kołowych transporterów opancerzonych Patria AMV 8x8 Chorwacja zakupiła w 2007 (Chorwacja zamawia 84 AMV 8x8, 2007-10-12). Wartość porozumienia wyniosła 112 mln Euro. Rok później Zagrzeb zdecydował się na nabycie dodatkowych 42 wozów za cenę 68 mln Euro (Chorwacja kupuje dodatkowe AMV, 2008-11-24, Dodatkowe AMV dla Chorwacji, 2009-01-24).

W wyniku wstępnego postępowania dochodzeniowego, fińskie organa ścigania miały odkryć zjawisko płatnej protekcji w procesie wyboru chorwackich Patria AMV (lokalna nazwa Borbeno Oklopno Vozilo). Według Finów w grę mogą wchodzić łapówki o wartości do 1,5 mln Euro. Pieniądze miały zostać przekazane podmiotom decyzyjnym wśród władz Chorwacji, w tym w ministerstwie obrony narodowej i zarządzie wytwórni Duro Dakovic Special Vehicle (DDSV) odpowiadającej za montaż wozów.

W najbliższym czasie ruszyć ma proces w omawianej sprawie. Wcześniej jednak zakończyć musi się inne postępowanie sądowe, w sprawie podejrzenia płatnej protekcji w przypadku słoweńskiego przetargu na AMV (Svarun). Ma do tego dojść w sierpniu (Fińska rozprawa Patrii, 2013-05-17).

Co ciekawe, według strony fińskiej podejrzanymi o korupcję w przypadku chorwackiego zamówienia są ci sami pracownicy Patrii, którzy zasiadają obecnie na ławie oskarżonych w słoweńskim procesie. Chodzi o 6 osób, z których część jest dodatkowo podejrzewana o szpiegostwo przemysłowe.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.