Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fińska rozprawa Patrii

Przemysł zbrojeniowy, 17 maja 2013

Przed dwoma dniami rozpoczęło się w Finlandii sądowe postępowanie przygotowawcze w sprawie podejrzenia udzielenia płatnej protekcji przy sprzedaży Słowenii transporterów Patria AMV.

Jeden z pierwszych dostarczonych do Słowenii transporterów w czasie prób trakcyjnych / Zdjęcie: MO Słowenii

Postępowanie przygotowawcze rozpoczęło się 15 maja w Kanta-Häme na południu Finlandii. Poprzedza ono właściwy proces sądowy, który został zaplanowany na sierpień i wrzesień br. Cała procedura opiera się na materiale dowodowym zebranym w trakcie trwającego 5 lat śledztwa prowadzonego przez fińskie organa ścigania.

Na ławie oskarżonych zasiada 6 byłych pracowników spółki Patria. Są oni posądzani o udzielenie płatnej protekcji przy okazji przetargu na dostawę 135 transporterów Patria AMV (lokalna nazwa Svarun) dla wojsk lądowych Słowenii (Zawieszone Svaruny?, 2011-03-04). Dodatkowo, 4 z nich oskarża się również o szpiegostwo przemysłowe. Ponadto prokuratura domaga się, aby producent wozów, Patria Land Services Oy, został obłożony karą grzywny w wysokości 600 tys. Euro.

Sprawa korupcji przy wyborze Svarunów ciągnie się od 2008. W jej wyniku wszczęto w przeszłości oddzielne postępowania sądowe na Słowenii, a także w Austrii, której obywatel oskarżany jest o pośredniczenie w całym procederze. Większym echem rzekomy skandal korupcyjny odbił się jednak w Lublanie, gdzie wśród oskarżonych znaleźli się najważniejsi politycy w kraju, w tym były premier, Janez Janša. Ich wina nie została jednak jeszcze rozstrzygnięta.

Przypomnijmy, że sam kontrakt na dostawę Słoweńcom fińskich transporterów został anulowany na jesieni 2012 (Koniec Svarunów, 2012-09-05). Lublana odebrała do tego czasu ok. 30 pojazdów. W przeszłości realizacji porozumienia z 2006 towarzyszyło wiele kontrowersji (Słowenia rezygnuje z części AMV, 2010-07-22). Część słoweńskiej klasy politycznej krytykowała zakupione wozy przede wszystkim za ich zbyt dużą cenę oraz problemy techniczne wynikające z montażu w zakładach, które nie miały wcześniej żadnych doświadczeń w produkcji wojskowej.

W publikowanych oświadczeniach przedstawiciele Patrii deklarują zadowolenie z rozpoczęcia procedury sadowej, uznając, że pozwoli ona na oczyszczenie spółki z dotychczasowych oskarżeń. Ma to istotne znaczenie ze względu na przetarg na pływające transportery kołowe dla US Marine Corps (Dwóch liderów w rywalizacji na MPC, 2012-11-20), w którym Patria występuje jako potencjalny poddostawca Lockheed Martina, oferując zamerykanizowaną wersję AMV 8x8 o nazwie Havoc (Testy amfibijne Havoca, 2013-04-08, Testy Havoca, 2012-08-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.