Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Arabia Saudyjska kupuje kto LAV

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, Wojska lądowe, 17 lutego 2014

General Dynamics Canada otrzymało zlecenie na dostawę nieokreślonej liczby kołowych transporterów opancerzonych rodziny LAV dla sił zbrojnych Arabii Saudyjskiej.

Producent nie precyzuje, jaką liczbę transporterów zakupili Saudowie tym razem. Sądząc jednak po wartości zawartego porozumienia, można stwierdzić, że w grę wchodzi zakup kilku tysięcy pojazdów. Umowa jest największą w historii Kanady, dotyczącą eksportu zaawansowanych technicznie produktów / Zdjęcie: SANG

W myśl zawartego w ostatnich dniach porozumienia, kanadyjski producent dostarczy Arabii Saudyjskiej nieokreśloną liczbę transporterów opancerzonych rodziny LAV, a także wyposażenie dodatkowe, w tym m.in. części zamienne. Wartość umowy wynosi 10 mld USD (30,2 mld zł). Przy wykorzystaniu zwartych w niej opcji, najprawdopodobniej zwiększających liczbę ostatecznie nabytych pojazdów, wartość wzrasta do 13 mld USD (39,2 mld zł).

Początkowo producent nie precyzował, kto jest nabywcą transporterów. Uczynił to dopiero kanadyjski minister handlu, Ed Fast. Przewodził on organizowanym w ostatnich latach misjom handlowym do Arabii Saudyjskiej i uchodzi za jednego z autorów omawianego sukcesu rynkowego.

Do publicznej wiadomości nie podano z kolei, który z rodzajów saudyjskich sił zbrojnych będzie użytkował zakupione pojazdy. Najprawdopodobniej trafią one do oddziałów gwardii narodowej (SANG), podobnie jak te zakupione w minionych latach (Transportery dla Saudyjczyków, 2011-06-14; Transportery LAV dla Arabii Saudyjskiej, 2009-11-25).

Realizacja omawianego zamówienia zajmie Kanadyjczykom 14 lat. Pozwoli na utworzenie lub zachowanie 3000 miejsc pracy. Da również nowy impuls producentowi, cierpiącemu w ostatnich latach na spadek zainteresowania oferowanymi przez siebie pojazdami (Kolumbia (do)kupuje LAV III, 2013-09-03; Dalsza modernizacja kanadyjskich LAV III, 2012-11-12), co jest zrozumiałe ze względu na zakończenie wojny w Iraku oraz bliski koniec natowskiej misji w Afganistanie (ISAF).

Pozyskanie kolejnych transporterów opancerzonych rodziny LAV może uczynić z Saudyjczyków największego użytkownika tych pojazdów na świecie. Według ONZ, w latach 1992-2007 Rijad miał kupić od Kanadyjczyków 1639 wozów tego typu w różnych odmianach, w tym m.in. jako transportery piechoty, wozy dowodzenia, samobieżne moździerze, wozy zabezpieczenia technicznego, wozy inżynieryjne, czy ambulanse.

Saudyjczycy nie ograniczają się jednak tylko do dokupywania kolejnych transporterów. Prowadzą też program ich modernizacji. Unowocześnieniu pojazdów służyć ma m.in. doposażenie części z nich w celowniki termowizyjne rodziny AN/PAS-13, czym zajmie się amerykański Raytheon (Raytheon doposaży saudyjskie LAV-25, 2013-09-24).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.