Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Certyfikat ETOPS dla A350

Lotnictwo cywilne, 16 października 2014

EASA przyznała Airbusowi A350 certyfikat ETOPS powyżej 180.

Dokument wydany przez EASA zakłada, że A350-900 może wykonywać także loty ETOPS 300 i ETOPS 370, zależnie od wyboru użytkownika / Zdjęcie: Airbus

Wczoraj Airbus poinformował o uzyskaniu certyfikatu ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS) powyżej 180, dla samolotu A350-900 (EASA wydała Certyfikat Typu dla A350, 2014-10-01). ETOPS (Extended range Twin-engine OPerationS), zwane także EDTO (Extended Diversion Time Operations) to loty wykonywane przez dwusilnikowe samoloty pasażerskie. 180 oznacza, że w przypadku awarii jednego z silników czas lotu do najbliższego lotniska zapasowego, na którym samolot może lądować, nie może przekraczać 180 minut. Jest to szczególnie ważne w przypadku konieczności zmiany trasy lotu z powodu działań wojennych, czy lotów ponad rozległymi niezaludnionymi obszarami lądowymi lub oceanami (ETOPS 330 dla Dreamlinera, 2014-05-29, ETOPS 120 dla ATR serii -600, 2013-06-07).

Dokument wydany przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego) zakłada też, że A350-900 może wykonywać loty ETOPS 300 i ETOPS 370, zależnie od wyboru użytkownika. Ostatni z w/w warunków oznacza, że w razie awarii silnika Roll-Royce Trent XWB samolot może kontynuować lot do destynacji oddalonej aż o 4630 km od miejsca zdarzenia.

ETOPS 300 ułatwi przewoźnikom operowanie na trasach biegnących nad północnym i środkowym Pacyfikiem, czyli odpowiednio z Azji Pd.-Wsch. i Australazji do USA. Natomiast  ETOPS 370 spowoduje zwiększenie ruchu na południowej półkuli, pomiędzy Australią, Afryką Pd. i Ameryką Pd. Oprócz tego linie lotnicze, dotychczas ograniczone przez ETOPS 180, będą mogły wybierać nowe trasy, prowadzące nad oceanami czy odludnymi regionami Ziemi, co w efekcie skróci czas lotu i obniży zużycie paliwa.

Pierwszym samolotem komunikacyjnym, który uzyskał certyfikat ETOPS powyżej 180 był Airbus A330. W 2009 EASA przyznała temu typowi ETOPS 240. Dotychczas flota dwusilnikowych Airbusów spędziła w powietrzu ponad 16 mln h podczas lotów ETOPS.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.