Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Niemcy wybrali MEADS

Wojska lądowe, Strategia i polityka, 09 czerwca 2015

Amerykański senator poinformował, że Niemcy wybrali MEADS jako nowy system obrony powietrznej. Potwierdzili to oficjalnie przedstawiciele Lockheed Martina i MBDA.

Zdjęcie: MEADS Int.

Rząd w Berlinie zdecydował się na zakup systemu obrony powietrznej średniego zasięgu MEADS (na zdjęciu), zamiast modernizować obecnie używane zestawy Patriot. Wartość transakcji szacowana jest na 4,5 mld USD (ok. 17 mld zł). Informację opublikował portal syracuse.com, powołując się na słowa senatora Charlesa Schumera, który dowiedział się o wyborze naszych zachodnich sąsiadów wczoraj po południu, podczas rozmowy z ambasadorem Peterem Wittigiem w niemieckiej placówce w Waszyngtonie. Przedstawiciele Lockheed Martina i MBDA potwierdzili tę informację.

Kilka tygodni temu niemiecki resort obrony zdementował wstępne doniesienia na temat wyboru MEADS. – Nadal prowadzimy rozmowy z oboma producentami – powiedział 15 maja rzecznik ministerstwa. Jak poprzednio informowano, decyzja miała zostać podjęta pod koniec drugiego kwartału 2015, czyli w czerwcu. Rzecznik odniósł się w ten sposób do artykułu w Süddeutsche Zeitung, według którego ministerstwo zadecydowało o wyborze MEADS (Niemcy stawiają na MEADS?, 2015-05-15).

MEADS to wspólny projekt niemieckiego i włoskiego oddziału MBDA oraz amerykańskiego Lockheed Martina. Według Frankfurter Allgemeine Zeitung prace nad MEADS kosztowały dotychczas ponad 4 mld euro. Niemcy zainwestowały w program 1,2 mld euro (5 mld zł). W niemieckim oddziale MBDA w pracach nad MEADS bierze udział 250 inżynierów i techników. Wcześniej niemieckie media donosiły, że decyzja rządu w sprawie nowego wyboru systemu OP będzie w ostatecznym rachunku narodowa. Pod uwagę wzięto też koszty eksploatacji przez 30 lat.

Tygodnik Stern donosił w połowie maja, że ministerstwo obrony planuje wydać około 4 mld euro na nowy system OP. Kwota umożliwi zakup 8-12 kompletnych zestawów, złożonych z centrów dowodzenia i kierowania, stacji radiolokacyjnych i wyrzutni pocisków. Przedstawiciele MBDA twierdzili, że będą potrzebować dalszych 600-800 mln euro (2,5-3,3 mld zł) na dalszy rozwój w celu uruchomienia produkcji seryjnej MEADS.

Konsorcjum MEADS International było jednym z oferentów w przetargu na dostawę zestawów przeciwlotniczych średniego zasięgu dla Sił Zbrojnych RP, w ramach programu Wisła. W połowie 2014 Inspektorat Uzbrojenia podjął decyzję o wykluczeniu spółki z dalszego postępowania. Jednym z głównych powodów był fakt, że omawiane zestawy nie osiągnęły stanu gotowości operacyjnej (MEADS International o decyzji IU, 2014-07-03). Ostatecznie, wybór padł na zestaw Patriot (Urzędnicy MON wybrali Patrioty i Caracale, 2015-04-21, Program Wisła według lobbystów USA, 2014-12-28).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.