W Broughton rozpoczęto montaż pierwszego kompletu skrzydeł przeznaczonych dla samolotu komunikacyjnego A350-1000.
Wczoraj w zakładach Airbusa w Broughton, w północnej Walii, rozpoczęto montaż kompletu skrzydeł przeznaczonych dla pierwszego szerokokadłubowego samolotu komunikacyjnego A350-1000. Skrzydło ma taką samą rozpiętość jak analogiczny zespół A350-900 (Podwójny oblot A350, 2014-02-27), jednak 90% jego części zostało zmodyfikowanych, a krawędź spływu wydłużona, w celu przeniesienia większych obciążeń.
Skrzydło A350-1000, którego rozpiętość wynosi 32 m, a maksymalna cięciwa – 6 m, to największy pojedynczy zespół wykonany z kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi we współczesnym lotnictwie cywilnym. Jego struktura została skonstruowana przez inżynierów z zakładów Airbusa w Filton, gdzie m. in. projektuje się instalacje paliwowe i podwozia.
W konstrukcji skrzydła A350 zastosowano nowe sloty oraz wysuwane i obracane klapy, zwiększające siłę nośną przy małej prędkości. Natomiast w celu polepszenia charakterystyk aerodynamicznych przy dużej prędkości zastosowano klapy wychylane różnicowo.
Największy z rodziny A350, model -1000, ma mieć rozpiętość 64,75 m i długość 73,78 m. Jego maksymalna masa do kołowania szacowana jest na 308,9 t. W zbiornikach ma mieścić się 156 tys. l paliwa.
Napęd A350-1000 mają stanowić 2 silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce Trent XWB-97, o ciągu 432 kN każdy. Na pokładzie samolotu ma pomieścić się maksymalnie 440 pasażerów. Maksymalny zasięg obliczeniowy A350-1000 to 14 800 km.
Zakończenie montażu pierwszego A350-1000 zaplanowano w 1. kw. 2016. Pierwszym użytkownikiem samolotów tego typu będą linie Qatar Airways, od 2017 (Pierwszy A350 dla Qatar Airways, 2014-12-22). Dotychczas producent zdobył zamówienia na 169 A350-1000.