Wczoraj w zakładach w Renton Boeing zaprezentował pierwszy przedseryjny samolot komunikacyjny 737 Max 9.
Jest to drugi samolot z rodziny 737 Max. Jego montaż zakończono w ubiegłym tygodniu (Boeing 737 Max 9 już zmontowany, 2017-03-03). Obecnie prowadzone są próby jego instalacji pokładowych, napełnianie zbiorników paliwem i rozruch zespołu napędowego. Po ich zakończeniu pierwszy Boeing 737 Max 9 zostanie oblatany. Ma to nastąpić w najbliższych tygodniach.
Według przedstawicieli koncernu z Seattle model 737 Max 9 ma charakteryzować się kosztami przewozu jednego pasażera o 8% niższymi w porównaniu z Airbusem A320neo. Dzień przed premierą 737 Max 9 szef marketingu Boeinga Randy Tinseth zaprezentował mediom wizerunek największego samolotu rodziny Max - modelu 737 Max 10X, o długości kadłuba zwiększonej do 43,8 m.
Rozpoczęcie dostaw seryjnych Boeingów 737 Max 8, dla Southwest Airlines, nastąpi już w 2. kw. br. Natomiast pierwsze Boeingi 737 Max 9, o maksymalnej pojemności 220 pasażerów, mają wejść do eksploatacji w 2018. Po nich, w 2019, użytkownicy odbiorą seryjne 737 Max 7 i Max 200 (100 Boeingów dla VietJet, 2016-05-23; Boeingi 737 Max dla Jetlines , 2014-12-15).
Formalne ogłoszenie rozpoczęcia programu 737 Max 10X ma nastąpić za kilka miesięcy, a sprzedaż ma rozpocząć się w grudniu br. Według Tinsetha przygotowano już wiele ofert dla potencjalnych nabywców samolotów tego typu, które mają być odpowiedzią na A321neo (A321neo z silnikami Leap-1A uzyskał Certyfikaty Typu, 2017-03-02).