Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Grecja wycofała RF-4E

Lotnictwo wojskowe, 09 maja 2017

W piątek w bazie Larissa odbyła się ceremonia zakończenia służby samolotów RF-4E Phantom II. Ostatnie egzemplarze były eksploatowane przez 348. Mira Taktikis Anagnoriseos (eskadrę rozpoznania taktycznego) Matia (Oczy). Jednostka wchodzi w skład 110. Pteriga Machis (Skrzydła Lotnictwa Bojowego) Polemikí Aeroporía (wojsk lotniczych Grecji).

Wojska lotnicze Grecji wycofały po niemal 4 dekadach służby samoloty rozpoznawcze RF-4E Phantom II / Zdjęcie: Igor Bozinovski

Uroczystość pożegnania rozpoczęła się od przelotu trzysamolotowego klucza ostatnich RF-4E eksploatowanych przez 348. MTA (nr-y takt. 7499, 7450 i 71765). Towarzyszyła im para F-16D Block 52 i pojedynczy Mirage 2000EGM. Najwięcej uwagi wzbudzał RF-4E (nr takt. 7499), który otrzymał okolicznościowe malowanie i napis na kadłubie The end of the film (ang. Koniec filmu). Po locie samolot zakołował na płaszczyznę postojową, gdzie zajął miejsce pomiędzy poprzednikiem – RF-84F i następcą w roli samolotu rozpoznawczego Polemikí Aeroporía – F-16C.

348. MTA, utworzona w 1953, wylatała podczas służby 181 tys. h, z czego 1400 h na samolotach Republic F-84G Thunderjet, przystosowanych do wykonywania zadań rozpoznawczych, 1600 h na zmodyfikowanych Lockheed RT-33A Shooting Star i 80 tys. h na Republic RF-84F Thunderflash. Pozostałe 98 tys. h lotnicy 348 MTA spędzili w kabinach rozpoznawczych McDonnell Douglas RF-4E Phantom II.

W l. 1978-1994 rząd w Atenach zakupił 35 rozpoznawczych RF-4E. 8 z nich pochodziło bezpośrednio z USA, a pozostałe były samolotami używanymi przez Luftwaffe (wojska lotnicze Niemiec). Z tych ostatnich do służby weszło 20 Phantomów. Resztę przeznaczono na źródło cennych części zamiennych dla starzejących się samolotów, których obsługa stawała się coraz bardziej pracochłonna.

Wycofanie ze służby greckich RF-4E oznacza koniec kariery tego typu w Europie. Jednak na świecie są one użytkowane przez 2 inne państwa – Kōkū Jieitai (Japońskie Wojska Lotnicze Samoobrony) i wojska lotnicze Islamskiej Republiki Iranu (Katastrofa irańskiego Phantoma, 2016-01-13, Turcja wycofuje RF-4E/TM, 2015-03-13, Niemieckie Phantomy dla Chorwacji?, 2011-03-17).

Polemikí Aeroporía wciąż mają na stanie 2 eskadry wyposażone w samoloty F-4E Phantom II. Są one używane od 1974 przez 338. Mira Dioxis Vomvardamou (eskadrę myśliwsko-bombową) Ares i 339. Mira Pantos Kerou (eskadrę do działań w każdej pogodzie) Ajax, wchodzące w skład 117. Skrzydła, stacjonujące w bazie Andravida. W ramach programu Peace Icarus 2000, w l. 1997-2005 zmodernizowano 36 samolotów tego typu. Noszą one oznaczenie F-4E AUP i pozostaną w służbie Polemikí Aeroporía co najmniej do 2020.

Wyposażone w analogiczne urządzenia rozpoznawcze RF-4E zostaną zastąpione przez F-16C, przystosowane do przenoszenia zasobników Goodrich DB-110, umożliwiających prowadzenie obserwacji obiektów z dużej odległości i z dowolnej wysokości w dzień i w nocy przy użyciu kamery telewizyjnej i termowizyjnej. Dane zgromadzone przez DB-110 są przesyłane w czasie rzeczywistym do stacji naziemnej. Natomiast używane przez RF-4E zasobniki ASTAC, służące do wywiadu elektronicznego, będą teraz przenoszone przez samoloty Mirage 2000.

Na podstawie informacji Igora Bozinovskiego




Galeria



Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.