Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Turcja wycofuje RF-4E/TM

Lotnictwo wojskowe, 13 marca 2015

Po ostatnich katastrofach turecki resort obrony podjął decyzję o wycofaniu ze służby wszystkich samolotów rozpoznawczych RF-4E/TM.

W skład załogi ostatniego RF-4E, jaki wykonał lot w służbie wojsk lotniczych Turcji, wchodził dowódca lotnictwa bojowego i obrony powietrznej THK gen. Abidin Ünal. Wydarzenie miało miejsce w bazie lotniczej Eskişehir / Zdjęcie: MO Turcji

Wczoraj wycofano ze służby w Türk Hava Kuvvetleri (THK,wojskach lotniczych Turcji) wszystkie samoloty rozpoznawcze RF-4E/TM. Powodem decyzji podjętej dzień wcześniej przez głównodowodzącego THK, gen. Akına Öztürka była niedawna katastrofy samolotów tego typu, w której zginęło 4 lotników (Katastrofa tureckich RF-4, 2015-02-25).

Dodatkowo dowódca lotnictwa bojowego i obrony powietrznej THK gen. Abidin Ünal zdementował pogłoski, jakoby RF-4E były przestarzałe, a ich załogi niedostatecznie wyszkolone. Obsługa techniczna była prowadzona w sposób prawidłowy – dodał gen. Ünal. Plany THK zakładały eksploatowanie samolotów tego typu do końca br., wyłącznie do zadań rozpoznawczych.

Według gen. Ünala przyczyną katastrofy pary RF-4E, która wydarzyła się pod koniec lutego, mógł być błąd ludzki, ponieważ obydwaj piloci lecieli poniżej zalecanej wysokości. Natomiast drugiej katastrofy, z udziałem F-4E, w której w marcu zginęło 2 lotników (Katastrofa tureckiego Phantoma, 2015-03-05), można było uniknąć, gdyby załoga katapultowała się sekundę wcześniej. Jak podkreślił gen. Ünal ostatnie katastrofy nie wpłynęły na morale tureckich wojskowych.

Co ciekawe, 10 marca minister obrony İsmet Yılmaz stwierdził, że druga katastrofa była spowodowana błędem pilota, mimo niezakończenia prac komisji badającej zdarzenie. Minister Yılmaz dodał też, że F-4 pozostaną w służbie do 2020, gdy zastąpią je F-35 (Turcja zdecydowała o F-35A?, 2014-05-07).

Pierwsze RF-4E, w liczbie 8, trafiły do THK począwszy od listopada 1978. Kolejna partia, licząca 32 samoloty, należące poprzednio do Luftwaffe, została przekazana Turkom w latach 1992-1994. Pomiędzy 2009 a 2011 zmodernizowano 16 samolotów do standardu RF-4E/TM. W ciągu ostatnich dwóch dekad utracono aż 11 RF-4E (Syryjczycy zestrzelili tureckiego Phantoma, 2012-06-23). W katastrofach śmierć poniosło 10 członków ich załóg.

Obecnie THK mają na stanie 8 rozpoznawczych RF-4E i 47 bojowych F-4E 2020. RF-4E zostaną zastąpione w służbie przez F-16 (Incydent z tureckimi F-16 , 2013-11-18), przenoszące zasobniki rozpoznawcze DB-110. THK mają do dyspozycji 3 urządzenia tego typu, przydzielone 142. Filo (eskadrze).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.