Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Norwegian zamówią 40 SSJ100?

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 27 października 2019

Według RBC, tanie linie Norwegian Air Shuttle – jedne z największych w Europie – podpisały wstępne porozumienie o leasingu 40 rosyjskich samolotów transportu regionalnego SSJ100. W zamian mają uzyskać prawa do lotów nad Syberią za obniżone opłaty. Norweskie linie ubiegają się o zgodę na loty transsyberyjskie z Europy do Azji południowowschodniej (w tym do ChRL, Republiki Korei i Japonii) od wielu lat. Starały się też o wsparcie rządu w Oslo w tej sprawie. Ponoć miały nawet domagać się zamknięcia przestrzeni powietrznej nad Norwegią dla linii rosyjskich, by uzyskać zgodę Moskwy.

Rosyjski samolot transportu regionalnego SSJ100 / Zdjęcie: SCAC

Szacuje się, że korzystając z krótszej trasy transsyberyjskiej linie lotnicze mogą zaoszczędzić do 5 godzin lotu i 80 tys. USD (w obie strony). Ponieważ producenci SSJ100, wspierani przez władze rosyjskie, szukają zagranicznych odbiorców samolotów tego typu, to właśnie ich sprzedaż zaproponowano Norwegom w zamian za takie korzyści. Kontrakt może być wart nawet równowartość 2 mld USD (cena katalogowa SSJ w 2018 wynosiła 50,5 mln USD).

Umowa z Norwegami ma przewidywać, że pierwszych 10 SSJ100 zostanie dostarczonych Norwegian Air Argentina – południowoamerykańskiej spółce zależnej skandynawskiego przewoźnika. Dopiero kolejnych 30 samolotów miałoby dołączyć do podstawowej floty Norwegian poprzez zależne przedsiębiorstwo leasingowe.

Obecnie Norwegian wykorzystują wyłącznie amerykańskie Boeingi 787 i 737. W tych pierwszych muszą wymienić wadliwe silniki Rolls Royce’a, co oznacza wielotygodniowe uziemienie, a 737 MAX od kilku miesięcy nie latają po dwóch katastrofach spowodowanych wadami oprogramowania (Piloci pozywają Boeinga , 2019-06-24). Ten stan może potrwać jeszcze wiele miesięcy (Raport druzgoczący dla Boeinga, 2019-10-25). Mimo tych problemów przedstawiciele norweskich linii zaprzeczają doniesieniom rosyjskich mediów o transakcji dotyczącej SSJ100. Przyznają tylko, że prowadzą z Rosjanami niezobowiązujące rozmowy.

Kluczowym użytkownikiem SSJ100 pozostaje rosyjski Aerofłot. Obecnie używa 49 samolotów tego typu i zawarł wstępną umowę o zakupie jeszcze 100 (Aerofłot zamówił 100 kolejnych SSJ100, 2018-09-11). W 2019 Aerofłot ma odebrać co najmniej 5 SSJ100, ale naciski rosyjskich władz spowodują zapewne, że będzie ich dwa razy więcej.

Warto przypomnieć, że niedawno SSJ100 w barwach Aerofłotu rozbił się na podmoskiewskim lotnisku Szeremietiewo (SSJ 100 lądował bez klap, 2019-05-17). Zginęło wówczas 41 osób. Okazało się, że katastrofa była efektem wielu błędów pilota, ale mimo tego fatalnie wpłynęła na opinie o samolocie.

Z powodu katastrofy i problemów z obsługą posprzedażną brakuje chętnych na SSJ100 poza Rosją. Tylko meksykański Interjet wykorzystują komercyjnie samoloty tego typu. Ma ich 22, ale w 2018 jedynie 12 z nich było zdatnych do lotów. Z kolei flota SSJ100 irlandzkiej CityJet pozostaje uziemiona.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra