W kwietniu US Navy (marynarka wojenna USA) po raz drugi przetestuje koncepcję Lightning Aircraft Carrier zakładającą wykorzystanie okrętów desantowych typu America w roli lekkich lotniskowców przenoszących samoloty wielozadaniowe F-35B Lightning II. W tym celu na USS Tripoli (LHA-7) zostaną zaokrętowane myśliwce z trzech eskadr lotnictwa korpusu piechoty morskiej.
Na jednostce zostanie zaokrętowanych 20 F-35B z Marine Operational Test and Evaluation Squadron 1 (VMX-1), Marine Fighter Attack Squadron 225 (VMFA-225) i Marine Fighter Attack Squadron 211 (VMFA-211). Bazą macierzystą wszystkich wymienionych eskadr jest Yuma. Będzie to największa liczba F-35B operująca z pokładu okrętu. Dotychczasowy rekord wynosi 18 maszyn operujących z brytyjskiego lotniskowca HMS Queen Elizabeth (R08).
Koncepcja wykorzystania okrętów desantowych z pokładem lotniczym w roli lekkich lotniskowców została zaprezentowana po raz pierwszy w 2017. Wtedy jeszcze analizowano wykorzystanie okrętów przenoszących samoloty AV-8B Harrier. W 2019 koncepcję przetestowano na USS America (LHA-6), gdy zaokrętowano na nim 13 F-35B.
Okręty desantowe typu America są zoptymalizowane do prowadzenia operacji z użyciem lotnictwa. Nie mają doku dla poduszkowców i barek desantowych, za to pod pokładem wydzielono dodatkową przestrzeń do obsługi samolotów i śmigłowców obejmującą magazyny części zamiennych, zbiorniki paliwa, magazyny amunicji i warsztaty.
Lekkie lotniskowce mogłyby uzupełniać tradycyjne lotniskowcowe grupy bojowe zwiększając ich potencjał bojowy. Prócz tego mogłyby operować w ramach własnych, mniejszych zespołów okrętów oferując nie tylko wsparcie oddziałom desantowym, ale będąc również elementem koncepcji prowadzenia operacji rozproszonych. Założeniem tego modelu jest takie rozproszenie amerykańskich wojsk na Pacyfiku, by ewentualny chiński atak jednocześnie nie pozbawił USA całego lotnictwa (Współdziałanie Cavoura i Queen Elizabeth, 2021-11-23, F-35B na USS America, 2016-11-03).