Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fuzja BAE Systems i EADS?

Lotnictwo wojskowe, Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 13 września 2012

Trwają rozmowy na temat połączenia największych europejskich koncernów lotniczo-zbrojeniowych – BAE Systems i EADS. Może w ten sposób powstać największe przedsiębiorstwo branży na świecie, o sprzedaży ok. 100 mld USD.

Rysunek: Airbus

BAE Systems potwierdziło prowadzenie rozmów o fuzji z EADS w oświadczeniu dla London Stock Exchange. Francusko-niemiecko-hiszpański EADS, głównie poprzez spółki-córki – Airbus i Eurocopter – produkuje przede wszystkim samoloty i śmigłowce, a BAE Systems wytwarza całą gamę produktów lotniczo-zbrojeniowych. W ub.r. suma przychodów obu koncernów wyniosła 95,8 mld USD, w tym w sektorze lotniczym 74 mld USD. Największy obecnie koncern branży – amerykański Boeing przyniósł w 2011 przychody równe 68,7 mld USD, głównie w sektorze lotniczym (EADS dogonił Boeinga, 2012-07-29).
Fuzja mogłaby pomóc EADS wzmocnić pozycję na rynku USA. BAE Systems już od dekady prowadzi tam ofensywę i poprzez kolejne przejęcia amerykańskich przedsiębiorstw stał się ważnym kontraktorem Pentagonu. Airbusowi nie udało się ostatecznie otrzymać kontraktu na samoloty tankujące dla USAF, choć wygrał pierwotny przetarg (ostatecznie kontrakt otrzymał Boeing, Droższe KC-46A, 2012-03-27). Teraz Airbus planuje uruchomienie kolejnej, po dwóch europejskich i chińskiej, montowni swych samolotów w USA (Setny Airbus z Chin, 2012-09-01; Linia montażowa Airbusa w USA, 2012-07-03). Mogłyby w tym pomóc doświadczenia BAE Systems i własne z dostawami śmigłowców Lakota dla US Army (200 Lakot US Army, 2012-03-02).

BAE Systems już współpracuje z EADS na dużą skalę. M.in. w produkcji komponentów (głównie skrzydeł) samolotów pasażerskich Airbusa, a także poprzez joint venture Eurofighter i MBDA. Część produkcji obu koncernów pokrywa się, więc w przyszłym, zintegrowanym koncernie potrzebne byłoby wyeliminowanie tych powtórzeń.

Udziałowcy EADS mogliby mieć ok. 60% akcji, a BAE Systems pozostałych 40% w połączonym koncernie. Jednym z problemów, które trzeba rozwiązać przed ewentualnym połączeniem, jest określenie sposobu strategicznej kontroli nowego koncernu przez rządy Francji, Niemiec i W. Brytanii. Obecnie Londyn dysponuje w BAE Systems specjalnym prawem (złota akcja), które pozwalają na wpływanie na strategiczne decyzje koncernu. Rządy europejskie będą też chciały zabezpieczyć interesy swych krajów w szczególnie wrażliwych dla bezpieczeństwa programach rozwojowych i zakupowych obu spółek.

Wstępne decyzje na temat fuzji powinny zostać podjęte do 10 października, ale możliwe jest przedłużenie rozmów między przedstawicielami koncernów, rządów i regulatorów rynku. Po ujawnieniu prowadzenia rozmów, wartość akcji BAE Systems wzrosła o blisko 10%, a EADS spadła o ponad 5%.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.