Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze Sharklety, tym razem w USA

Lotnictwo cywilne, 22 lutego 2013

Amerykańska JetBlue Airlines zaprezentowała Airbusa A320 z nowymi końcówkami skrzydeł. Przewoźnik jest pierwszym na świecie, który dokonał montażu Sharkletów na wcześniej odebranym samolocie.

Montaż Sharkletów na zaprezentowanym egzemplarzu A320 trwał półtora dnia. Było to możliwe, dzięki specjalnej konstrukcji skrzydeł (podobnej jak w egzemplarzach neo), dostarczonej w grudniu maszyny. Doposażenie w nowe końcówki starszych egzemplarzy Airbusa, wymagać będzie dodatkowych prac związanych m.in. ze zmianą struktury skrzydeł, w tym jej wzmocnieniem. Każdorazowo ma to trwać 2-3 tygodnie / Zdjęcie: JetBlue

Uroczystość odbyła się wczoraj na terenie John F. Kennedy International Airport (JFK) w Nowym Jorku. Wzięli w niej udział przedstawiciele JetBlue oraz Airbusa. Amerykański przewoźnik jest pierwszym w Ameryce Północnej, który wprowadził do swojej floty A320 z nowymi końcówkami skrzydeł. Wcześniej dokonywały tego głównie azjatyckie linie lotnicze (Pierwsze Sharklety w Japonii, 2013-02-19, Pierwsze Sharklety w Indiach, 2013-01-29) oraz południowoamerykańska AviancaTaca (Pierwsze Sharklety w Ameryce Łacińskiej, 2013-02-13).

Nowe końcówki skrzydeł pozwolą Amerykanom na zmniejszenie rocznych jednostkowych kosztów eksploatacji A320 na poziomie 350 tys. USD. Dotyczy to ograniczenia zużycia paliwa, ale także – dzięki zwiększeniu zasięgu – możliwości rezygnacji z międzylądowań na części transkontynentalnych połączeń pomiędzy wschodnim a zachodnim wybrzeżem USA. Do tej pory samoloty udające się, np. z Nowego Jorku do San Francisco, musiały uzupełniać paliwo w Salt Lake City lub Las Vegas. Zwłaszcza w przypadku lotów przy silnych wiatrach przeciwnych.

Rangi wczorajszej uroczystości dodał też fakt, że JetBlue jest pierwszym na świecie przewoźnikiem, który doposażył w Sharklety w ramach modernizacji używanego samolotu. Maszyna (N821JB) została przekazana Amerykanom w połowie grudnia 2012. Jutro z kolei zainauguruje loty, właśnie na trasie z Nowego Jorku do San Francisco. Przebudowa Airbusa została dokonana przez samych Amerykanów, w halach remontowych linii lotniczych na terenie JFK.

Docelowo przewoźnik zamierza dokonać przebudowy całej, liczącej 127 egzemplarzy, floty samolotów pasażerskich rodziny A320. Proces ten ma trwać do 2017 i przynieść oszczędności roczne z tytułu eksploatacji maszyn na poziomie 45 mln USD. Tylko w br., modernizacji mają zostać poddane 4 Airbusy znajdujące się już w eksploatacji (najprawdopodobniej chodzi o: N805JB, N806JB, N807JB i N809JB). Uzupełni je 7 maszyn, które mają zostać dostarczone Amerykanom przez samego producenta (odpowiednio: 3 A320 i 4 A321).

Warto dodać, że JetBlue oczekuje obecnie dostaw 86 Airbusów rodziny A320, w tym: A320ceo, A320neo oraz A321. Flotę przewoźnika tworzą też Embraery E190, których Amerykanie posiadają ok. 50 (plus ok. 20 w planowanych dostawach).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra