Amerykańska JetBlue Airlines zaprezentowała Airbusa A320 z nowymi końcówkami skrzydeł. Przewoźnik jest pierwszym na świecie, który dokonał montażu Sharkletów na wcześniej odebranym samolocie.
Uroczystość odbyła się wczoraj na terenie John F. Kennedy International Airport (JFK) w Nowym Jorku. Wzięli w niej udział przedstawiciele JetBlue oraz Airbusa. Amerykański przewoźnik jest pierwszym w Ameryce Północnej, który wprowadził do swojej floty A320 z nowymi końcówkami skrzydeł. Wcześniej dokonywały tego głównie azjatyckie linie lotnicze (Pierwsze Sharklety w Japonii, 2013-02-19, Pierwsze Sharklety w Indiach, 2013-01-29) oraz południowoamerykańska AviancaTaca (Pierwsze Sharklety w Ameryce Łacińskiej, 2013-02-13).
Nowe końcówki skrzydeł pozwolą Amerykanom na zmniejszenie rocznych jednostkowych kosztów eksploatacji A320 na poziomie 350 tys. USD. Dotyczy to ograniczenia zużycia paliwa, ale także – dzięki zwiększeniu zasięgu – możliwości rezygnacji z międzylądowań na części transkontynentalnych połączeń pomiędzy wschodnim a zachodnim wybrzeżem USA. Do tej pory samoloty udające się, np. z Nowego Jorku do San Francisco, musiały uzupełniać paliwo w Salt Lake City lub Las Vegas. Zwłaszcza w przypadku lotów przy silnych wiatrach przeciwnych.
Rangi wczorajszej uroczystości dodał też fakt, że JetBlue jest pierwszym na świecie przewoźnikiem, który doposażył w Sharklety w ramach modernizacji używanego samolotu. Maszyna (N821JB) została przekazana Amerykanom w połowie grudnia 2012. Jutro z kolei zainauguruje loty, właśnie na trasie z Nowego Jorku do San Francisco. Przebudowa Airbusa została dokonana przez samych Amerykanów, w halach remontowych linii lotniczych na terenie JFK.
Docelowo przewoźnik zamierza dokonać przebudowy całej, liczącej 127 egzemplarzy, floty samolotów pasażerskich rodziny A320. Proces ten ma trwać do 2017 i przynieść oszczędności roczne z tytułu eksploatacji maszyn na poziomie 45 mln USD. Tylko w br., modernizacji mają zostać poddane 4 Airbusy znajdujące się już w eksploatacji (najprawdopodobniej chodzi o: N805JB, N806JB, N807JB i N809JB). Uzupełni je 7 maszyn, które mają zostać dostarczone Amerykanom przez samego producenta (odpowiednio: 3 A320 i 4 A321).
Warto dodać, że JetBlue oczekuje obecnie dostaw 86 Airbusów rodziny A320, w tym: A320ceo, A320neo oraz A321. Flotę przewoźnika tworzą też Embraery E190, których Amerykanie posiadają ok. 50 (plus ok. 20 w planowanych dostawach).