Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze Sharklety dla AirAsia

Lotnictwo cywilne, 24 grudnia 2012

AirAsia stała się pierwszą na świecie linia lotniczą, która odebrała pasażerskiego Airbusa 320 z nowymi końcówkami skrzydeł typu Sharklet. Uroczystość przekazania samolotu odbyła się w piątek na terenie zakładów Airbusa w Tuluzie.

A320 z końcówkami skrzydeł typu Sharklet w barwach AirAsia / Zdjęcie: Airbusa

AirAsia to niskokosztowa linia lotnicza z siedzibą w Malezji. Wraz ze spółkami zależnymi, oferuje połączenia do większości miast regionu, a także wybranych państw Bliskiego Wschodu oraz Europy.

Przewoźnik jest największym zamawiającym w historii rodziny samolotów A320. Do tej pory Malezyjczycy kupili 475 maszyn tego typu, w tym 264 A320neo oraz 211 obecnie produkowanych samolotów rodziny A320 (AirAsia zamawia A320, 2012-12-14). Ponad 100 zostało już przekazanych odbiorcy i znajduje się w eksploatacji.

Zastosowanie mających 2,4 m wysokości Sharkletów (Pierwsze A320 z Sharkletami do końca 2012, 2012-09-12) powinno ograniczyć zużycie paliwa nawet o 3,5% oraz redukcję emisji dwutlenku węgla o 700 ton w skali rocznej, przeliczając na jeden samolot. To z kolei pozwoli na zminimalizowanie lub uniknięcie opłat ekologicznych, które UE zdecydowała się nałożyć na linie lotnicze operujące w europejskiej przestrzeni powietrznej (Europejczycy przeciwko opłacie, 2012-03-12). Mniejsze zużycie paliwa przekłada się także na zwiększenie zasięgu lotu o blisko 200 km lub masy użytecznej o 450 kg.

Za montaż Sharkletów odpowiadają zakłady Airbusa w Tuluzie, Hamburgu oraz Tiencin (Setny Airbus z Chin, 2012-09-01). W przyszłości dołączy do nich także montownia w amerykańskim Mobile (Linia montażowa Airbusa w USA, 2012-07-03). Nowe końcówki skrzydeł mają być standardowo montowane na A320neo.

Sharklety są jednym z najważniejszych elementów w pakiecie rozwiązań mających ograniczyć zużycie paliwa nowoczesnych samolotów pasażerskich. Wśród pozostałych największe znaczenie ma dopracowanie kształtu kadłuba oraz zastosowanie silników nowej generacji (Silnik dla A320neo, 2012-10-29). Identyczną drogą podążają także pozostali producenci samolotów pasażerskich, w tym Boeing (Farnborough: Winglety Boeinga, 2012-07-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.