Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Brytyjskie weto na Gripeny?

Strategia i polityka, 08 listopada 2014

Zapowiedź argentyńskiego ministra obrony, Augustina Rossiego, o zakupie 24 myśliwców JAS-39 Gripen, wywołała sprzeciw Wielkiej Brytanii, która dostarcza podzespoły do szwedzkiego samolotu.

Jeden z kilku argentyńskich Mirage III, które obok również zaledwie kilku Mirage 5, tworzą trzon wojsk lotniczych tego kraju. Od wojny o Falklandy-Malwiny w 1982 nie otrzymały one jednak nowych naddźwiękowych samolotów wielozadaniowych. Początkowo przyczyną była fatalna sytuacja finansowa. Obecnie problemem może okazać się brytyjska niechęć do zwiększenia potencjału potencjalnego przeciwnika / Zdjęcie: Chris Lofting

Po wyborze Gripenów NG jako przyszłych samolotów wojsk lotniczych Brazylii (Finalizacja kontraktu na brazylijskie Gripeny, 2014-10-27), Argentyna zapowiedziała rozpoczęcie negocjacji o zakupie 24 takich maszyn. Miałyby one powstać na linii montażowej brazylijskiego Embraera, z udziałem argentyńskich podzespołów. W ten sposób Buenos Aires mogłoby rozwiązać problem starzejącego się wyposażenia własnych wojsk lotniczych i zastąpienia wiekowych Dassault Mirage III i 5. Wobec możliwości zakupu nowych myśliwców, próby pozyskania modernizowanych, izraelskich Kfirów (również pochodnych starych wersji Dassault Mirage), wydają się mniej interesującym rozwiązaniem (Coraz bliżej argentyńskich Kfirów, 2014-03-24).

Niestety dla Argentyńczyków, szanse zrealizowania planów zakupu brazylijskich Gripenów, znacznie zmalały po ostatnich wypowiedziach przedstawicieli brytyjskich władz, którzy przypomnieli o zakazie eksportu do tego kraju brytyjskiego uzbrojenia i urządzeń podwójnego zastosowania. Tymczasem ok. 30% podzespołów JAS-39E będzie pochodziło z Wysp. Dotyczy to m.in. elektronicznie fazowanej anteny pokładowej stacji radiolokacyjnej Selex ES, goleni podwozia, foteli wyrzucanych oraz wielu elementów elektroniki pokładowej.

Brytyjczycy nie ukrywają, że nabycie przez Argentynę nowoczesnych samolotów wielozadaniowych znacznie skomplikuje militarną sytuację w rejonie Falklandów-Malwinów, do których prawa roszczą sobie oba kraje. Obecnie zadania ochrony przestrzeni powietrznej tego archipelagu wypełniają cztery myśliwce Eurofighter lub Tornado (Brytyjski pokaz siły, 2012-02-05, Eurofightery na Falklandach, 2009-10-27), których potencjał jest – przynajmniej teoretycznie – o wiele większy niż argentyńskich Mirage III/5. Zastąpienie tych ostatnich przez zdecydowanie bardziej nowoczesne Gripeny NG musiałoby doprowadzić do konieczności wzmocnienia brytyjskich sił w regionie, co w obecnej sytuacji budżetowej wydaje się trudne do zrealizowania.

Brytyjskie zastrzeżenia nie powinny mieć wpływu na realizację kontraktu z Brazylią. Londyn wspierał politycznie Saaba i władze Szwecji, właśnie z powodu dużego udziału własnych podzespołów w przyszłym JAS-39E.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.