Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Nowe pojazdy dla Armee de Terre

Wojska lądowe, 06 grudnia 2014

Francja podpisała wieloletnią umowę na dostawy ponad 2,3 tys. pojazdów opancerzonych. Kontrakt podzielony jest między przedsiębiorstwa Nexter, Renault Truck Defense i Thales.

Obecne plany zakładają produkcję 1722 transporterów opancerzonych VBRM w układzie 6x6 (na rysunku) i 4x4, które zastąpią używane obecnie pojazdy VAB 6x6 i 4x4 oraz 248 wozów rozpoznawczych EBRC, następców AMX-10RC, ERC-90 i VAB HOT/Mephisto. Pierwsze zamówienie opiewa na 780 Griffonów i 110 Jaguarów

Umowę o wartości 5 mld EUR (21 mld zł) podpisano 5 grudnia w Varces, w koszarach 93. Pułku artylerii górskiej. W tej kwocie tej zawarte są fundusze na opracowanie, budowę i pełen pakiet logistyczny dla dwóch nowych pojazdów: kołowych transporterów opancerzonych Griffon VBMR i kołowych wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC.

Nowe wozy są rozwijane w ramach programu modernizacji wojsk lądowych Francji Scorpion (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation; (Rusza program Scorpion, 2010-02-23). Pierwsza część umowy, zakładająca opracowanie i wdrożenie do produkcji Griffona i Jaguara warta jest 752 mln EUR (3,1 mld zł).

VBMR w wersji 6x6. Armee de Terre zamówią też 358 wozów w wersji 4x4

Program Scorpion jest istotny nie tylko dla francuskiej armii, ale też dla przemysłu, pośrednio także niemieckiego, przy planach połączenia Nextera z Krauss Maffei Wegmann. Obejmuje on nie tylko zakup nowych pojazdów, ale też modernizację czołgów Leclerc, dzięki której pozostaną one w linii do 2040.

Pierwotnie planowano zamówienie na 780 transporterów Griffon VBMR i 110 wozów rozpoznawczych Jaguar EBRC, które miały być dostarczane sukcesywnie do 2025. We wcześniejszych planach uwzględniono zakupy jedynie 92 VBMR. Obecna umowa rozszerza dostawy do 1722 VBMR 6x6, 358 VBMR 4x4 i 248 EBRC 6x6. Dostawy mają rozpocząć się w 2018.

Griffon to proponowana nazwa wielozadaniowego pojazdu opancerzonego VBMR (Véhicule Blindé Multirôles) z napędem 6x6 o objętości wnętrza 14 m3 (Porozumienie Nexter-Renault, 2011-11-10). Wóz ma mieć dwuosobową załogę i przewozić standardowo ośmiu żołnierzy wyposażonych w indywidualny system walki FELIN. W środku znalazło się też jedno dodatkowe miejsce.

EBRC będzie używany do zadań rozpoznawczych oraz bezpośrednich akcji bojowych / Zdjęcia: Lavoix du Nord

VBMR ma zastąpić we francuskich wojskach lądowych dotychczas używane transportery opancerzone GIAT VAB (Véhicule de l'Avant Blindé) 4x4 i 6x6 (dla porównania objętość wnętrza tego ostatniego to 10 m3). Warto dodać, że te ostatnie przyjęto do uzbrojenia blisko 40 lat temu. VBMR ma występować w sześciu odmianach, w porównaniu z 26 w których kompletowano VAB.

Griffon ma mieć masę około 24,5 tony i być wyposażony w bezzałogową wieżę uzbrojoną w 7,62-mm karabin maszynowy lub 40-mm granatnik maszynowy. Opracowana będzie też jego lżejsza wersja VBMR z napędem 4x4. Masa tej ostatniej dochodzić ma do 10 t, a jako jej uzbrojenie wybrano zdalnie sterowany moduł z 7,62- lub 12,7-mm karabinem maszynowym.

Z kolei Jaguar to nazwa nadana pojazdowi z napędem 6x6 noszącemu dotychczas oznaczenie EBRC (l’Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat). Wóz ma służyć do zadań rozpoznawczych oraz wsparcia ogniowego, a jego masa ma wynosić do 25 t. Jaguar ma być następcą dotychczas eksploatowanych kołowych wozów rozpoznawczych GIAT AMX-10RC i Panhard ERC-90 (prawdopodobnie też samobieżnych niszczycieli czołgów VAB HOT/Mephisto).

EBRC ma być wyposażony w 2-osobową wieżę uzbrojoną w 40-mm armatę T-40 CTAS (Eurosatory 2014: Koniec badań CTCA, 2014-06-21) zasilaną amunicją teleskopową (z pociskiem całkowicie schowanym w łusce), sprzężonym z nią 7,62-mm karabinem maszynowym FN MAG i wyrzutniami ppk MMP.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra