Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brak wiary w ASC

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 26 listopada 2014

Ministerstwo obrony Australii nie wierzy w potencjał lokalnych stoczni do budowy serii nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych.

Najwięcej słów krytyki minister obrony Australii wyraził pod adresem kontrolowanej przez rząd stoczni ASC z Adelaide. Polityk przyznał, że w świetle obecnych problemów z realizacją dostaw, nie powierzyłby ASC nawet budowy canoe / Zdjęcie: ASC

Najwięcej słów krytyki minister obrony Australii, David Johnston, wyraził pod adresem kontrolowanej przez rząd stoczni ASC z Adelaide. Polityk przyznał, że w świetle obecnych problemów z realizacją dostaw na potrzeby Royal Australian Navy (królewskiej Marynarki Wojennej Australii, RAN), nie powierzyłby ASC nawet budowy canoe.

Krytyka ASC to przede wszystkim wynik problemów z dotrzymaniem przez producenta terminu i ram budżetowych programu Air Warfare Destroyer. ASC, jako członek konsorcjum AWD Alliance, w skład którego wchodzi też rządowa Defence Material Organisation (DMO) oraz Raytheon, odpowiada za budowę i dostawę RAN serii niszczycieli przeciwlotniczych typu Hobart.

Dostawy zaprojektowanych przez hiszpańską Navantię jednostek są już opóźnione o dwa lata (Navantia na ratunek AWD, 2014-09-23). Ustalony na poziomie 25 mld zł (8,6 mld AUD) budżet programu przekroczono z kolei o co najmniej 1 mld zł (350 mln AUD). Co więcej, według nieoficjalnych informacji koszty budowy Hobartów wzrosły już tak naprawdę o 2,3 mld zł (800 mln AUD) (Droższe Hobarty, 2014-10-23).

W związku z powyższym, resort obrony Australii od miesięcy pozostaje głuchy na apele części klasy politycznej i przedstawicieli sektora zbrojeniowego, wzywające Canberrę do zlecenia budowy serii nowych konwencjonalnych okrętów podwodnych rodzimym stoczniom. Na zakup nowych konstrukcji, zastępujących w linii zbudowane przez ASC jednostki typu Collins, Australijczycy chcą przeznaczyć 57-86 mld zł (20-30 mld AUD).

Australijskie okręty podwodne zostaną prawdopodobnie zaprojektowane przez wybranego producenta z zagranicy. Rodzime stocznie otrzymają jedynie zadanie ich budowy na zasadzie transferu technologii. Wśród potencjalnych oferentów wymienia się m.in. japońskie Mitsubishi Heavy Industries i Kawasaki Shipbuilding Corporation z ofertą w postaci jednostek typu Sōryū (Drogie Soryu, 2014-09-08), niemiecką grupę ThyssenKrupp z OP typ 216 (TKMS walczy o australijskie zlecenie, 2014-10-13), szwedzkiego Saaba z jednostkami proj. A26 oraz francuskie DCNS z SMX-Ocean (DCNS otwiera filię w Australii, 2014-11-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.