W zakładach Aero Vodochody zakończono szkolenie pierwszej grupy irackich pilotów, którzy zasiądą za sterami samolotów L-159 ALCA.
We wtorek w zakładach Aero Vodochody w Odolenej Vodzie pod Pragą odbyła się ceremonia zakończenia szkolenia pierwszej grupy 4 pilotów Al Quwwa al Jawwiya al Iraqiya (wojsk lotniczych Iraku) na samolotach L-159 ALCA (Draken odbiera L-159A, 2015-10-13). W uroczystości wzięli udział najwyżsi oficerowie irackich wojsk lotniczych: z-ca d-cy gen. broni Faris Hassan Al Zireg Falah, d-ca centrum operacji lotniczych gen. bryg. Abdulwahab Hussein Hussein Lutfe, z-ca szefa szkolenia gen. bryg. Ali Abdullah Al Lami Abdulkareem, a także JE Ambasador Republiki Iraku w Czechach Walid Hamed Shiltagh, minister obrony Republiki Czeskiej Martin Stropnický, d-ca wojsk lotniczych Czech gen. bryg. Libor Štefánik oraz licznie zgromadzeni goście.
– Mimo, że głównymi wykonawcami kontraktu są Aero i rząd iracki, jesteśmy partnerami, którzy ściśle współpracują ze sobą. Przedstawiciele Iraku doceniają czeskie samoloty, jako znaczącą pomoc. To otwiera drogę dla Republiki Czeskiej w przyszłej odbudowie Iraku – powiedział Martin Stropnický. – L-159 to bardzo dobre samoloty. Wierzę, że pomogą naszym lotnikom w zwycięskiej walce z Państwem Islamskim – dodał gen. Falah (Irak odebrał kolejne F-16IQ, 2016-02-04).
Rząd w Bagdadzie zakupił w ub. r. 10 jednomiejscowych L-159A i 2 dwumiejscowe L-159T1 w stanie zdatnym do lotu. 3 kolejne samoloty posłużą jako źródło części zamiennych (L-159 sprzedane do Iraku , 2015-03-13). Realizacja transakcji była początkowo blokowana przez rząd w Londynie, który obawiał się, że w przypadku zestrzelenia L-159 w ręce islamistów mogą wpaść układy ostrzegające o opromieniowaniu wiązką radiolokacyjną produkowane przez Brytyjczyków. Jednak ostatecznie rząd Davida Camerona wyraził zgodę na sprzedaż L-159 do Iraku.
Pierwszą parę irackich L-159A dostarczono do bazy lotniczej Balad w listopadzie 2015. Weszły one w skład 115. eskadry Al Quwwa al Jawwiya al Iraqiya. Jednostka specjalizuje się w zadaniach uderzeniowych i bezpośredniego wsparcia lotniczego. Uzbrojenie irackich samolotów stanowią m. in. 20-mm działko Plamen i bomby kierowane laserowo GBU-12 Paveway II. Wkrótce szkolenie w Czechach rozpocznie druga grupa pilotów z Iraku (Pierwszy iracki T-50, 2015-10-16).