Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Japonia zaprezentowała nowy śmigłowcowiec

Marynarka wojenna, 07 sierpnia 2013

Japońskie Morskie Siły Samoobrony dokonały prezentacji nowego śmigłowcowca. Jest to największy okręt wojenny zbudowany w Japonii od czasu II wojny światowej.

JDS Izumo (DDH 183) na terenie portu w Jokohamie. Okręt ma 19,5 tys. t. wyporności (wyporność pełna to 27 tys. t.). Śmigłowcowiec ma 248 m długości i 38 m szerokości. Rozwija prędkość ponad 30 w. Jest w stanie zabrać na pokład do 14 wiropłatów. Ze względu na swoje rozmiary oraz wyposażenie pokładowe, okręt może służyć jako lekki lotniskowiec. Tokio zamierza wprowadzić do służby co najmniej 2 jednostki tego typu / Zdjęcie: Stars and Stripes

Prezentacja śmigłowcowca typu Izumo, JDS Izumo (DDH 183), odbyła się wczoraj na terenie portu w Jokohamie, na południe od Tokio. Udział w ceremonii wzięło blisko 3 600 osób, w tym przedstawiciele władz centralnych oraz Sił Samoobrony.

JDS Izumo określany jest jako niszczyciel śmigłowcowy. Budowa okrętu rozpoczęła się w 2009 (Japoński lotniskowiec?, 2010-06-18). Śmigłowcowiec ma 19,5 tys. t wyporności i będzie w stanie przenosić do 14 śmigłowców morskich. Warto zaznaczyć, że w pierwszym okresie służby, Tokio planuje wyposażenie go w zaledwie 9 wiropłatów: 7 w odmianie ZOP i 2 przeznaczone do działań SAR.

Zaprezentowany wczoraj okręt będzie stanowił uzupełnienie 2 nieznacznie mniejszych śmigłowcowców typu Hyūga, JDS Hyūga (DDH 181) (Hyuga rozpoczął służbę, 2009-03-19) i JDS Ise (DDH 182). Jego głównym zadaniem będzie zwalczanie wrogich OP oraz koordynacja misji patrolowych na wybranych akwenach. Ze względu na swe rozmiary oraz przenoszone wyposażenie pokładowe, JDS Izumo teoretycznie może służyć jako lekki lotniskowiec.

Teoretycznie, gdyż japońska konstytucja zabrania temu państwu posiadania lotniskowców uderzeniowych. To może się jednak zmienić wraz z zapowiadaną reformą ustawy zasadniczej, mającą w konsekwencji nadać bardziej ofensywny charakter zadaniom realizowanym przez Siły Samoobrony.

Kolejny japoński śmigłowcowiec ma wejść do służby w 2015. Jego budowa związana jest z zaostrzającą się sytuacją polityczną na wodach Morza Wschodniochińskiego. Chodzi przede wszystkim o toczony z ChRL i Tajwanem spór terytorialny o kontrolę nad wyspami Senkaku/Diaoiu (Kolejne incydenty wokół Senkaku/Diaoiu, 2013-02-28) oraz coraz agresywniejszą postawę chińskiej marynarki wojennej na omawianym akwenie (Tajemniczy OP u wybrzeży Japonii, 2013-05-20.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.