Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rekordowa liczba japońskich interwencji

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 28 stycznia 2013

Od kwietnia do grudnia ub.r. doszło do 349 interwencji japońskich myśliwców przeciwko zbliżającym się do przestrzeni powietrznej tego państwa samolotom innych krajów. W 160 przypadkach dotyczyło to statków powietrznych ChRL.

Dyżury alarmowe pełnią przede wszystkim myśliwce F-15, których Tokio posiada 213 / Zdjęcie: MO Japonii

Najczęściej – aż 180 razy – japońskie myśliwce były podrywane w związku ze zbliżaniem się rosyjskich samolotów wojskowych i cywilnych. Zanotowano jednak skokowy wzrost interwencji z powodu pojawienia się u granic Japonii statków powietrznych ChRL. Liczba związanych w tym wylotów była największa od 2001, kiedy Tokio rozpoczęło publikowanie tego typu danych. W ostatnich latach do podobnych incydentów dochodziło zdecydowanie rzadziej: 31 przypadków w 2008, 38 w 2009 i 96 w 2010. Do tej pory rekordowym pod tym względem był 2011, kiedy Japończycy wysyłali swe samoloty przeciwko Chińczykom 156 razy.

Co istotne, najwięcej przypadków naruszenia strefy identyfikacji obrony powietrznej (obejmującej obszar przylegający do własnej przestrzeni powietrznej, ale znajdujący się nad wodami międzynarodowymi) przez maszyny Pekinu odnotowano w ostatnim kwartale 2012. Zjawisko to wiąże się w czasie z nacjonalizacją przez Japonię spornych wysp (wcześniej należących do osoby prywatnej), co skutkowało też falą antyjapońskich demonstracji w Państwie Środka (Zaostrzenie sytuacji wokół Senkaku/Diaoiu, 2012-09-17).

Pomimo dużej liczby interwencji przeciwko chińskim samolotom, tylko raz doszło do bezpośredniego naruszenia japońskiej przestrzeni powietrznej (Kolejna prowokacja wokół Senkaku/Diaoiu, 2012-12-13). Incydent miał miejsce 13 grudnia ub.r. Samolot patrolowy agencji oceanicznej ChRL znalazł się wówczas w niewielkiej odległości od wyspy Uotsuri, wchodzącej w skład archipelagu Senkaku/Diaoiu.

Niepokojącym zjawiskiem jest jednak coraz częstszy udział w tego typu zdarzeniach chińskich samolotów wojskowych. Coś, do czego w poprzednich latach nie dochodziło w ogóle lub jedynie incydentalnie. Według dostępnych danych, pierwsze tego typu zdarzenia na większą skalę zaczęto odnotowywać w grudniu 2012. Najpoważniejszy jak dotąd incydent miał jednak miejsce w połowie stycznia br., kiedy doszło do prawdopodobnie pierwszego bezpośredniego kontaktu pomiędzy myśliwcami Japonii i ChRL (Myśliwce nad Morzem Wschodniochińskim, 2013-01-14).

Nasilające się przypadki interwencji przeciwko chińskim samolotom wiążą się z zaostrzeniem relacji pomiędzy Tokio i Pekinem. To z kolei jest wynikiem przybierającego na sile sporu terytorialnego o prawo do kontroli nad wspomnianym archipelagiem wysp. Warto przypomnieć, że do podobnych działań dochodzi też na wodzie, gdzie jednostki japońskiej straży przybrzeżnej wielokrotnie powstrzymywały chińskie statki (rządowe i prywatne) przed wpływaniem na kontrolowane przez nie wody terytorialne (Chińskie okręty niedaleko Senkaku/Diaoiu, 2012-10-01). Jako prowokacyjne uznaje się też ćwiczenia wojskowe organizowane przez obydwie strony w pobliżu spornego archipelagu (Kolejna prowokacja na Morzu Wschodniochińskim, 2012-10-19, Wielkie manewry wokół Okinawy, 2012-11-07).

Wzrost napięć w regionie zmusił Tokio do zwiększenia budżetu obronnego w przyszłym roku fiskalnym (rozpoczynającym się w kwietniu; Japonia zwiększa budżet obronny, 2013-01-07) oraz wyasygnowania dodatkowych środków finansowych w br. (Dodatkowe 2,1 mld USD na zbrojenia Japonii, 2013-01-10). W ostatnim czasie w Japonii rozgorzała też dyskusja na temat militaryzacji wysp znajdujących się w pobliżu Senkaku/Diaoiu (Chińskie okręty znów blisko Senkaku/Diaoiu, 2013-01-21).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.