Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

A-10 kontra F-35

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 listopada 2014

W Waszyngtonie trwają rozmowy między USAF a Kongresem w sprawie wycofania szturmowych A-10. Bez ich redukcji F-35 nie osiągną gotowości operacyjnej.

Szturmowy A-10 to jeden z najdłużej używanych współcześnie samolotów bojowych, produkowany od 1975 / Zdjęcie: USAF

Przez większość 2014 amerykańskie siły powietrzne próbowały przekonać Kongres, że wycofanie A-10 jest wymagane nie tylko z powodów ekonomicznych, ale też praktycznych (B-1 i F-16 zamiast A-10?, 2014-03-19). W tym miesiącu ujawniono informację, która może być decydująca w kwestii dalszej eksploatacji Warthogów.

Okazało się, że większość personelu naziemnego, który jest potrzebny, aby samoloty F-35 uzyskały zdolność operacyjną jest obecnie zajęta utrzymaniem floty A-10. A zatem, bez wycofania tych ostatnich, niemożliwe będzie wyszkolenie obsług do nowego samolotu stealth (Ministrowie Izraela przeciw F-35, 2014-11-09; F-35C startuje z lotniskowca, 2014-11-06; Kontrakt na kolejną partię F-35, 2014-10-28; Koreańskie F-35 bez uzbrojenia, 2014-10-18). Planowana data osiągnięcia gotowości operacyjnej przez F-35 to 1 sierpnia 2016, jednak – jak twierdzi generał porucznik Chris Bogdan, zarządzającej programem tego samolotu – ze względu na brak personelu może być ona niemożliwa do osiągnięcia.

W chwili obecnej toczy się dyskusja na temat wycofania trzech eskadr A-10, czyli 72 z 320 szturmowych samolotów pozostających w służbie, jednak nawet tak ograniczona redukcja wciąż budzi wątpliwości Kongresu. Według polityków, wycofanie Warthogów, które są uwielbiane przez wojska lądowe, nie powinno następować w czasie, gdy Stany Zjednoczone zaangażowane są w konflikty na całym świecie.

Wcześniej proponowano, aby do obsługi F-35 oddelegowano część personelu naziemnego pracującego przy innych samolotach. Było to jednak, gdy kryzys ukraiński był w początkowej fazie (Lotnisko w Doniecku na wymianę?, 2014-10-12; Straty w Donbasie według ONZ, 2014-09-21), jak też przed nasileniem się walk z Państwem Islamskim (Amerykańskie zrzuty dla islamistów, 2014-10-22; Lotnictwo Państwa Islamskiego?, 2014-10-21; Brytyjczycy w koalicji przeciwko PI, 2014-09-29). Obecnie personel naziemny wykorzystywany jest na co dzień do obsługi operacji bojowych w rejonie Iraku i Syrii, w związku z tym nie może zostać skierowany do programu F-35.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.