Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Włosi chcą mniej F-35

Lotnictwo wojskowe, 11 lutego 2014

Włoscy politycy chcą zmniejszyć liczbę zamówionych samolotów wielozadaniowych F-35.

Zmniejszenie liczby F-35 zamówionych przez Włochy postawi pod znakiem zapytania przyszłość zakładów w Cameri, gdzie są montowany jest pierwszy samolot przeznaczony dla wojsk lotniczych tego państwa / Zdjęcie: Lockheed Martin

Politycy opozycyjnej Partii Demokratycznej zamierzają przedłożyć rządowi dokument, w którym proponowane jest zmniejszenie o połowę, do 45, liczby samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II, zamówionych przez siły zbrojne Włoch. Wewnątrzpartyjna debata w tej kwestii jest burzliwa, ponieważ może to zarazem spowodować pogorszenie warunków współpracy przemysłowej z USA. Przypomnijmy, że w 2012 Rzym postanowił zredukować zamówienie ze 131 do 90 samolotów (Problemy włoskiego lotnictwa, 2012-05-16).

Jak donoszą źródła zbliżone do Partii Demokratycznej, niektórzy jej członkowie chcą całkowicie zrezygnować z zakupu F-35, postulując w zamian zwiększenie inwestycji na Eurofightery, już eksploatowane przez Aeronautica MIlitare (wojska lotnicze Włoch, Pierwszy lot Eurofightera ze Storm Shadow, 2013-11-28), czy ucyfrowienie wojsk lądowych i lepsze dostosowanie ich do standardów NATO. Inni natomiast proponują zmniejszenie liczby zamówionych Lightningów, co dałoby Włochom lepszą pozycję negocjacyjną podczas rozmów dotyczących transferu technologii i udziału w programie.

Przeciwny zmniejszeniu zamówienia na F-35 jest szef koncernu Finmeccanica Aleksandro Pansa, który mówi, że przedsiębiorstwo nie będzie w stanie zbudować w przyszłości swojej pozycji na rynku działając wyłącznie jako dostawca elementów dużych samolotów komunikacyjnych. Przypomnijmy, że w lipcu ub. r. w bazie Aeronautica MIlitare w Cameri rozpoczęto budowę linii montażu ostatecznego Lightningów. Zmniejszenie liczby F-35 zamówionych przez Włochy i Holandię powoduje, że zakłady w Cameri nie osiągną zakładanej mocy produkcyjnej (Tylko 37 F-35A dla Holandii , 2013-09-17). Na pociechę zostanie im produkcja skrzydeł F-35, w liczbie co najmniej 835 zestawów.  

Obecnie włoscy politycy rozmawiają na temat zamówienia 14 samolotów – po 3 z partii LRIP 6 i 7, 4 z LRIP 8 i tylu samo z LRIP 9, w tym jednego F-35B. Natomiast Amerykanie twierdzą, że chcą, aby Rzym odebrał na pewno 8 samolotów – wszystkie w wersji F-35A.  

Obecnie w Cameri trwa montaż pierwszego Lightninga dla Włoch, oznaczonego jako AL-1. Jego oblot zaplanowano w 2015. Prace przy produkcji komponentów drugiego samolotu rozpoczęły się w listopadzie ub. r. Wytwarzanie elementów AL-3 rozpocznie się w marcu, a AL-4 – w lipcu br. (Włoskie F-35 zabezpieczone, 2012-10-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.