Włoscy politycy chcą zmniejszyć liczbę zamówionych samolotów wielozadaniowych F-35.
Politycy opozycyjnej Partii Demokratycznej zamierzają przedłożyć rządowi dokument, w którym proponowane jest zmniejszenie o połowę, do 45, liczby samolotów wielozadaniowych F-35 Lightning II, zamówionych przez siły zbrojne Włoch. Wewnątrzpartyjna debata w tej kwestii jest burzliwa, ponieważ może to zarazem spowodować pogorszenie warunków współpracy przemysłowej z USA. Przypomnijmy, że w 2012 Rzym postanowił zredukować zamówienie ze 131 do 90 samolotów (Problemy włoskiego lotnictwa, 2012-05-16).
Jak donoszą źródła zbliżone do Partii Demokratycznej, niektórzy jej członkowie chcą całkowicie zrezygnować z zakupu F-35, postulując w zamian zwiększenie inwestycji na Eurofightery, już eksploatowane przez Aeronautica MIlitare (wojska lotnicze Włoch, Pierwszy lot Eurofightera ze Storm Shadow, 2013-11-28), czy ucyfrowienie wojsk lądowych i lepsze dostosowanie ich do standardów NATO. Inni natomiast proponują zmniejszenie liczby zamówionych Lightningów, co dałoby Włochom lepszą pozycję negocjacyjną podczas rozmów dotyczących transferu technologii i udziału w programie.
Przeciwny zmniejszeniu zamówienia na F-35 jest szef koncernu Finmeccanica Aleksandro Pansa, który mówi, że przedsiębiorstwo nie będzie w stanie zbudować w przyszłości swojej pozycji na rynku działając wyłącznie jako dostawca elementów dużych samolotów komunikacyjnych. Przypomnijmy, że w lipcu ub. r. w bazie Aeronautica MIlitare w Cameri rozpoczęto budowę linii montażu ostatecznego Lightningów. Zmniejszenie liczby F-35 zamówionych przez Włochy i Holandię powoduje, że zakłady w Cameri nie osiągną zakładanej mocy produkcyjnej (Tylko 37 F-35A dla Holandii , 2013-09-17). Na pociechę zostanie im produkcja skrzydeł F-35, w liczbie co najmniej 835 zestawów.
Obecnie włoscy politycy rozmawiają na temat zamówienia 14 samolotów – po 3 z partii LRIP 6 i 7, 4 z LRIP 8 i tylu samo z LRIP 9, w tym jednego F-35B. Natomiast Amerykanie twierdzą, że chcą, aby Rzym odebrał na pewno 8 samolotów – wszystkie w wersji F-35A.
Obecnie w Cameri trwa montaż pierwszego Lightninga dla Włoch, oznaczonego jako AL-1. Jego oblot zaplanowano w 2015. Prace przy produkcji komponentów drugiego samolotu rozpoczęły się w listopadzie ub. r. Wytwarzanie elementów AL-3 rozpocznie się w marcu, a AL-4 – w lipcu br. (Włoskie F-35 zabezpieczone, 2012-10-10).