Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy zmodernizowany AF-1B dostarczony

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 29 maja 2015

Lotnictwo marynarki wojennej Brazylii odebrało pierwszy zmodernizowany samolot AF-1B.

Przedstawiciele Embraera i marynarki wojennej Brazylii podczas uroczystości przekazania pierwszego zmodernizowanego AF-1B / Zdjęcie: Embraer

W zakładach Embraera w Gavião Peixoto przedstawiciele Aviação Naval Brasileira (AvN, lotnictwa marynarki wojennej), odebrali pierwszy samolot wielozadaniowy AF-1B. W uroczystości wziął udział m. in. głównodowodzący Marinha do Brasil (marynarki wojennej Brazylii) adm. floty Eduardo Bacellar Leal Ferreira.

AF-1B mają operować z pokładu lotniskowca NAe Sao Paulo. Jest to ex-francuski Foch, który wszedł do służby w 1963. W 2000 Brazylijczycy odkupili go od Francuzów za 12 mln USD i w ciągu pierwszych 4 lat służby intensywnie eksploatowali okręt, wysyłając na różne ćwiczenia w regionie. W celu wyekwipowania grupy lotniczej NAe Sao Paulo Brasilia nabyła od Kuwejtu 20 samolotów uderzeniowych McDonnell-Douglas A-4KU Skyhawk II (oznaczonych jako AF-1 Falcão) i 3 szkolne ТA-4KU (AF-1А). Proces modernizacji ma objąć 9 AF-1 i 3 AF-1A. Dostawy mają zakończyć się w 2017.

W latach 2005-2009, kosztem 100 mln USD, zrealizowano remont NAe Sao Paulo. Ostatnio przeprowadzono też obsługę i przegląd naprawczy przedniej katapulty. Okrętma wrócić do służby w br. razem ze zmodernizowanymi AF-1. Samoloty te otrzymają nowe urządzenia nawigacyjne, łączności taktycznej, czujniki, komputery i radiolokatory pokładowe oraz zostaną przystosowane do przenoszenia nowych typów uzbrojenia. Lotnicy otrzymają też do dyspozycji nowe stanowisko do planowania misji i analizy po locie. Dzięki temu, a także przeprowadzeniu prac związanych z wydłużeniem trwałości użytkowej struktury, AF-1 mają pozostać w służbie do 2025.

Następca NAe Sao Paulo powinien wejść do służby mniej więcej w tym samym czasie. Jego grupa lotnicza składać ma się z 24 samolotów wielozadaniowych. Jest wielce prawdopodobne, że będą to pokładowe Gripeny NG. Zastąpienie AF-1 przez Sea Gripena zapewniłoby unifikację floty Força Aérea Brasileira (wojsk lotniczych Brazylii) i AvN (Brazylijczycy rozpoczęli szkolenie na Gripenach, 2014-11-20).

Wszystko zależy jednak od tego, kto będzie dostawcą nowego lotniskowca dla Marinha do Brasil. Kilka lat temu Francuzi proponowali Brazylijczykom zakup jednego z lotniskowców PA2, jednak program ich budowy ostatecznie anulowano. Być może nowym brazylijskim okrętem flagowym będzielotniskowiec zbudowany w ChRL. Od kilku lat lotnicy obydwu krajów blisko współpracują ze sobą. Według źródeł amerykańskich to właśnie personel AvN szkolił załogi samolotów operujących z pokładu Liaoninga (ChRL buduje drugi lotniskowiec, 2015-03-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra