Ukraiński NPK FED podpisał z Chinami umowy dotyczące sprzedaży technologii i wyposażenia niezbędnych do produkcji komponentów używanych w silnikach lotniczych.
Państwowe przedsiębiorstwo ChMZ FED, wchodzące w skład koncernu NPK (Nauczno-Proizwodstwiennaja Kompania) FED ma dostarczyć chińskim partnerom dokumentację techniczną i wyposażenie do produkcji komponentów używanych w wytwarzaniu silników lotniczych. Zgodnie z harmonogramem, kontrakty zostaną zrealizowane w pierwszym kwartale 2015.
Elementy wyposażenia lotniczego produkowane przez FED montowane są na wszystkich rosyjskich i ukraińskich samolotach An-32/70/72/74/124, An-140/148, Be-200, Ił-78/96, MiG-27/29, Su-27/30/34/35, Tu-95/142/160, Tu-204/214 i Jak-42/130 oraz śmigłowcach Ka-32/52, Mi-8/17/24/28. Są one używane w ponad 70 państwach.
Wcześniej FED zrealizował kontrakt na dostawę wyposażenia do silników dla chińskiego samolotu szkolno-treningowego L-15, który być może będzie produkowany na licencji w ukraińskich przedsiębiorstwach (Chińskie L-15 dla Ukrainy?, 2014-11-14). FED aktywnie kooperuje z chińskimi przedsiębiorstwami w ramach podpisanych wcześniej umów. Ukraiński koncern planuje nadal rozwijać współpracę, w kierunku produkcji części do silników montowanych w myśliwcach J-10 (Pakistan zamówił 36 myśliwców J-10, 2009-11-12), J-11 (Pierwsze zdjęcie J-11BS, 2009-04-14) i J-15 (Dostawy seryjnych J-15, 2013-12-08).
Obecnie Chiny kompletują swoje konstrukcje lotnicze w silniki pochodzące z Rosji lub wyprodukowane na ich bazie. Współdziałanie z ukraińskim partnerem może być krokiem do podwyższenia jakości chińskich wyrobów i zwiększeniem niezależności od dostaw z Rosji.