Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Wstępna gotowość australijskich KC-30A

Lotnictwo wojskowe, 26 lutego 2013

Australijskie samoloty tankujące KC-30A (A330 MRTT) uzyskały wstępną gotowość operacyjną. Decyzja resortu obrony została ogłoszona w trakcie rozpoczętych dzisiaj targów Avalon International Air Show.

KC-30A napędzane są parą silników General Electric CF6-80E. Samoloty zostały wyposażone w kadłubowy boom sztywny i dwa przewody podskrzydłowe, a także instalację do przyjmowania paliwa oraz system samoobrony. Aktualny portfel zamówień na A330 MRTT zamyka się liczbą 28 egzemplarzy. Poza Australią, maszyny zakontraktowały także: Arabia Saudyjska, Wielka Brytania oraz Zjednoczone Emiraty Arabskie / Zdjęcia: Airbus Military

Kontrakt na dostawę Australii 5 samolotów tankujących KC-30A został zawarty w 2004. Pierwotnie dostawy miały rozpocząć się w 2008. W trakcie realizacji zamówienia wystąpiły jednak poważne opóźnienia (Opóźnienie australijskich tankowców, 2011-01-03). Ostatnia maszyna trafiła do odbiorcy dopiero pod koniec 2012 (Ostatni KC-30A dla Australii, 2012-12-03). Wszystkie KC-30A weszły w skład 33. eskadry lotniczej stacjonującej w bazie RAAF Amberley na wschodzie kraju.

Wraz z dostawą kolejnych KC-30A, realizowany jest program szkolenia pilotów oraz mechaników. Pierwsza grupa zakończyła kurs w grudniu 2012. Równocześnie trwały próby samych samolotów i współpracy ze statkami latającymi RAAF. Po pozytywnym tankowaniu w powietrzu myśliwców F/A-18 A/B, w trakcie zakończonych niedawno wielonarodowych ćwiczeń Cope North 2013, samoloty Airbusa osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.

W najbliższych miesiącach testy będą kontynuowane. Zaplanowano m.in. tankowanie myśliwców F/A-18F Super Hornet (F/A-18F zamiast F-35?, 2012-12-14), samolotów wczesnego ostrzegania E-7A Wedgetail (Prawie australijskie Wedgetaile, 2009-11-26), transportowych C-17A (Ostatni C-17A dostarczony, 2012-11-23) oraz pozostałych KC-30A. Jeżeli program nie zanotuje opóźnień, jego zakończenia można spodziewać się jeszcze w br.

Australijskie KC-30A to samoloty wielozadaniowe. W razie potrzeby mogą zostać szybko przystosowane do przewozu żołnierzy (Pasażerski KC-30A, 2012-04-23), członków władz, do 130 rannych na noszach lub transportu ładunków.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra