Australijskie samoloty tankujące KC-30A (A330 MRTT) uzyskały wstępną gotowość operacyjną. Decyzja resortu obrony została ogłoszona w trakcie rozpoczętych dzisiaj targów Avalon International Air Show.
Kontrakt na dostawę Australii 5 samolotów tankujących KC-30A został zawarty w 2004. Pierwotnie dostawy miały rozpocząć się w 2008. W trakcie realizacji zamówienia wystąpiły jednak poważne opóźnienia (Opóźnienie australijskich tankowców, 2011-01-03). Ostatnia maszyna trafiła do odbiorcy dopiero pod koniec 2012 (Ostatni KC-30A dla Australii, 2012-12-03). Wszystkie KC-30A weszły w skład 33. eskadry lotniczej stacjonującej w bazie RAAF Amberley na wschodzie kraju.
Wraz z dostawą kolejnych KC-30A, realizowany jest program szkolenia pilotów oraz mechaników. Pierwsza grupa zakończyła kurs w grudniu 2012. Równocześnie trwały próby samych samolotów i współpracy ze statkami latającymi RAAF. Po pozytywnym tankowaniu w powietrzu myśliwców F/A-18 A/B, w trakcie zakończonych niedawno wielonarodowych ćwiczeń Cope North 2013, samoloty Airbusa osiągnęły wstępną gotowość operacyjną.
W najbliższych miesiącach testy będą kontynuowane. Zaplanowano m.in. tankowanie myśliwców F/A-18F Super Hornet (F/A-18F zamiast F-35?, 2012-12-14), samolotów wczesnego ostrzegania E-7A Wedgetail (Prawie australijskie Wedgetaile, 2009-11-26), transportowych C-17A (Ostatni C-17A dostarczony, 2012-11-23) oraz pozostałych KC-30A. Jeżeli program nie zanotuje opóźnień, jego zakończenia można spodziewać się jeszcze w br.
Australijskie KC-30A to samoloty wielozadaniowe. W razie potrzeby mogą zostać szybko przystosowane do przewozu żołnierzy (Pasażerski KC-30A, 2012-04-23), członków władz, do 130 rannych na noszach lub transportu ładunków.