Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niechciane austriackie Eurofightery

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 10 lipca 2017

Austria planuje wycofanie samolotów wielozadaniowych Eurofighter i zastąpienie ich innym typem, tańszym w eksploatacji.

Wycofywanie ze służby austriackich Eurofighterów ma rozpocząć się już w 2020 / Zdjęcie: Bartosz Głowacki

Minister obrony Austrii Hans Peter Doskozil poinformował w piątek, że planuje wcześniejsze zakończenie eksploatacji przez Österreichische Luftstreitkräfte (wojska lotnicze) wielozadaniowych samolotów bojowych 1. transzy produkcyjnej, ze względu na ograniczone zdolności bojowe. Ze służby mają zostać wycofane także przestarzałe szkolno-bojowe Saaby 105OE, wspomagające je w razie potrzeby w misjach obrony powietrznej.

Zamiast nich rząd w Wiedniu zamierza zakupić lub wydzierżawić inny typ, który będzie znacznie tańszy w użytkowaniu i zapewni unifikację floty. Zdaniem Doskozila Austria powinna posiadać 15 samolotów jednomiejscowych i 3 dwumiejscowe, które będą stacjonować w dwóch bazach. Jedną z opcji było zmodernizowanie użytkowanych obecnie Eurofighterów i zakup 3 dwumiejscowych samolotów tego typu, jednak okazało się, ze niesie to ze sobą zbyt wielkie ryzyko, ponieważ każdy z użytkowników tego typu samolotów ma odrębne plany ich rozwoju (Typhoony na Węgrzech, 2017-06-16, Pierwszy Typhoon i Hawk dla Omanu, 2017-05-16).

Wiedeń zakupił 15 Eurofighterów, za sumę 1,63 mld euro, w wersji Block 5, przystosowanych do zadań obrony powietrznej i zwalczania celów naziemnych. Dostawy samolotów rozpoczęły się w lipcu 2007, a zakończyły we wrześniu 2009. Najnowsze plany zakładają, że miałyby one zakończyć służbę począwszy od 2020. Według szacunków austriackiego resortu obrony ich eksploatacja przez następne 30 lat ma kosztować podatników 4,4-5,1 mld euro. Natomiast Vienna Kurier podaje, że użytkowanie Eurofighterów kosztuje rocznie 80 mln euro (5 tys. godzin austriackich Eurofighterów, 2013-02-19).

Minister Doskozil postuluje także obniżenie kosztów obsługi Eurofighterów, jakie ponoszą obecnie Österreichische Luftstreitkräfte. Według źródeł w austriackim ministerstwie obrony zawarte wcześniej kontrakty dotyczące utrzymania samolotów w stanie zdatności do lotu mogą zostać renegocjowane. Producent nie skomentował tej kwestii.

Austriackie ministerstwo obrony poinformowało, że preferuje umowę międzyrządową, która obejmowałoby wydzierżawienie lub kupno nowych samolotów, zamiast przetargu, ponieważ może się on przeciągnąć i zagrozić planom wymiany floty Österreichische Luftstreitkräfte w l. 2020-2023. Wiedeń nawiązał już w tej sprawie kontakty z rządami, wojskami lotniczymi i producentami samolotów bojowych.

Dyrektor ds. eksportu i stosunków międzynarodowych szwedzkiej agencji ds. zakupów uzbrojenia (FMV) Joakim Wallin, powiedział, że w zeszłym miesiącu FMV przekazała Austrii ceny i informacje techniczne dotyczące 18 samolotów Saab Gripen i spodziewa się odzewu jesienią br. Według niepotwierdzonych informacji Austria rozmawiała również ze Stanami Zjednoczonymi na temat zakupu samolotów Lockheed Martin F-16. Mogłyby one zostać dostarczone za ok. 3 lata, zakładając, że umowa zostanie podpisana za rok.

Pozyskanie nowych wielozadaniowych samolotów bojowych przez Österreichische Luftstreitkräfte jest kluczowe ze względu na strategiczne położenie Austrii w środku Starego Kontynentu. Minister Doskozil stwierdził, że nie wyobraża sobie, aby wojska lotnicze innego kraju mogły strzec austriackiej przestrzeni powietrznej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.