Flota wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-35A/B/C Lightning II, eksploatowanych na całym świecie, wylatała 100 tys. godzin.
Według zarządzającego programem Jeffa Babione oznacza to znaczący poziom dojrzałości samolotu i jego uzbrojenia. Jesteśmy w pełni przygotowani do zakończenia prac rozwojowych oprogramowania Block 3F do końca 2017 – dodał Babione.
Testy, jakie pozostały do zrealizowania w ramach prac rozwojowych F-35B i F-35C obejmują: sprawdzenie ostatecznej wersji oprogramowania 3F, badania obciążeń w locie z dużą prędkością i pozostałe próby uzbrojenia. W przypadku F-35B konieczne jest też przeprowadzenie prób operowania z pokładu lotniskowca wyposażonego w skocznię i operowania z lotnisk pozbawionych rozbudowanej infrastruktury naziemnej.
W ostatnich miesiącach przeprowadzono próby manewrowości F-35A w granicznych punktach obwiedni obciążeń dopuszczalnych oraz zrealizowano testy odpaleń kierowanych pocisków rakietowych powietrze-powietrze bliskiego zasięgu AIM-132 ASRAAM i zrzuty bomb kierowanych laserowo Paveway IV (obydwa typu uzbrojenia przeznaczone są dla brytyjskich F-35).
Oprócz tego wykonano 45 z 50 zaplanowanych prób jednoczesnego zwalczania wielu celów i odpalania / zrzutu wielu pocisków / bomb oraz przeprowadzono próby strzelań 25-mm działka GAU-22/A, przenoszonego w zasobniku podkadłubowym (Test zrzutu GBU-12 z F-35C, 2017-04-23, Zakończenie prób działka F-35B, 2017-05-23,). Sprawdzono też działanie spadochronu hamującego, w jaki wyposażone zostaną norweskie F-35A (Testy spadochronu dla norweskich F-35A, 2017-04-20) i przeprowadzono odpalenia kpr p-p AIM-9X w locie plecowym (F-35C odpala AIM-9X w locie plecowym , 2017-06-30).
Dotychczas wstępną zdolność bojową zgłosiły 2 rodzaje sił zbrojnych eksploatujące Lightningi II: US Marine Corps (F-35B) – w lipcu 2015 i US Air Force (F-35A) – w sierpniu 2016 (PAS 2017: Pokaz w locie F-35A, 2017-06-19).