Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Brazylijskie wojsko stawia na F/A-18

Lotnictwo wojskowe, 10 grudnia 2012

Faworytem wojsk lotniczych Brazylii w przetargu na zakup 36 samolotów wielozadaniowych dla FAB jest Boeing F/A-18E/F Super Hornet, wynika z ujawnionych dokumentów przetargowych.

Przedstawiciele FAB uznali, że amerykański F/A-18E/F ma największe z konkurentów możliwości przenoszenia uzbrojenia / Rysunek: US Navy

Brazylijski tygodnik ekonomiczny IstoE opublikował dokumenty dotyczące przetargu na zakup 36 wielozadaniowych samolotów dla wojsk lotniczych Brazylii (F/A-18, Gripen, Rafale, 2008-10-02), z których wynika, że wojskom lotniczym najbardziej odpowiada oferta amerykańskiego Boeinga F/A-18E/F. Jest to potwierdzenie wcześniejszych, nieoficjalnych doniesień, związanych ujawnieniem korespondencji amerykańskiej dyplomacji (WikiLeaks: kulisy brazylijskiego przetargu, 2010-12-09).

Według przedstawionych dokumentów, najtańsza jest propozycja szwedzkiego Saaba, który wycenił dostawy i zorganizowanie licencyjnej produkcji 36 Gripenów NG na 4,3 mld USD. Jednak według komisji przetargowej, myśliwiec ten jest ciągle rozwijany i nie można mieć pewności, czy spełni deklarowane przez producenta charakterystyki techniczno-taktyczne.

Drugi z konkurentów Boeinga, francuski Dassault Aviation z Rafale wycenił swoją ofertę na 8,2 mld USD, zaś godzinę lotu na 20 tys. USD. Te kwoty stanowią podstawową przyczynę niechęci wojska do francuskiego samolotu. Dla porównania, Amerykanie chcą za 36 swoich myśliwców 5,4 mld USD, a koszt godziny lotu F/A-18E/F określono na 10 tys. USD. Raport komisji wskazuje także na sprawdzenie Super Hornetów w działaniach bojowych oraz większe niż u konkurentów możliwości przenoszenia uzbrojenia.

Autorzy dokumentu odnoszą się pozytywnie do możliwości współpracy przemysłowej pomiędzy Boeingiem i brazylijskim Embraerem. Wskazują, że pod koniec czerwca 2012 oba podmioty podpisały porozumienie w sprawie udziału w realizacji brazylijskiego projektu samolotu transportowego KC-390. Amerykanie zaoferowali swoje doświadczenie handlowe i pomoc w sprzedaży samolotów Embraera na rynkach niedostępnych dla Brazylijczyków, a także współpracę techniczną, głównie odnośnie systemów przetaczania paliwa. Boeing ma być także integratorem uzbrojenia na samolotach Super Tucano, które są oferowane w USA w przetargu na lekkie samoloty szturmowe, z przeznaczeniem dla Afganistanu. Wartość tego kontraktu oszacowano na 599 mln USD (Super Tucano ponownie faworytem?, 2012-06-06).

Prasa brazylijska jednoznacznie określa przemysłowe propozycje Boeinga jako bezprecedensowe, wskazując, że jeszcze żaden kraj, poza państwami NATO, nie otrzymał tylu ofert offsetowych.

Ujawniony częściowo dokument może już wkrótce stać się nieaktualny. Obecnie proces przetargowy jest wstrzymany (Brazylijski przetarg zawieszony, 2012-08-16) i jeżeli sytuacja ta nie zmieni się do połowy 2013, szczegóły ofert stracą ważność, a strony zyskają możliwość przedstawienia nowych propozycji. Największym wygranym w przypadku takiego rozstrzygnięcia może okazać się szwedzki Saab, który będzie w stanie dostarczyć więcej informacji na temat najnowszego wariantu Gripena, JAS-39E/F. Zakłada się, że seryjne samoloty tego typu opuszczą zakłady montażowe w 2018, co jest związane z finalizowanym przetargiem na dostawy 22 takich myśliwców dla szwajcarskich wojsk lotniczych (Szczegóły o szwajcarskich Gripenach, 2012-08-29).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.