Przedstawiciele AgustaWestland poinformowali wczoraj o podpisaniu z Azerbaijan Airlines (AZAL) umowy o dostawach 10 śmigłowców AW139 i AW189.
Zawarta umowa dotyczy 8 śmigłowców AW139 i 2 AW189. Połowa wiropłatów pierwszego i wszystkie drugiego typu zamówiono w wersji pasażersko-transportowej, dla zaopatrywania platform wiertniczych na Morzu Kaspijskim. Kolejne dwa AW139 mają zostać dostarczone w wersji sanitarnej. Pojedyncze śmigłowce zostaną przekazane odbiorcy w wersji poszukiwawczo-ratowniczej i salonki dla VIP. Wartość porozumienia szacowana jest na 115 mln Euro. Dostawy powinny się rozpocząć w drugiej połowie 2013.
AZAL – właściciel ok. 30 samolotów odrzutowych i turbośmigłowych – koncentruje się na klasycznych usługach pasażerskich. Od momentu powstania w 1992 świadczy także usługi śmigłowcowe, głównie dotyczące zaopatrywania platform wiertniczych. Początkowo przewoźnik wykorzystywał Mi-2 i Mi-8. W późniejszym okresie zaczął także kupować wiropłaty zachodnie, w tym m.in. Eurocoptery AS332 i EC 155.
Zlecenie Azerbaijan Airlines jest kolejnym zamówieniem na wiropłaty modelu AW139 w bieżącym roku. Wcześniej dostawy śmigłowców zakontraktowały m.in. szwedzka rządowa agencja Sjöfartsverket (AgustaWestland nie zwalnia tempa, 2012-10-18) oraz wojska lądowe Tajlandii (Tajlandia zamawia AW139, 2012-10-09).
AW189 z kolei to jedna z najmłodszych konstrukcji znajdujących się w ofercie włosko-brytyjskiej spółki. Oblot prototypu odbył się niemal równo rok temu (AW189 w powietrzu, 2011-12-22). Maszyna przewidziana jest standardowo dla 16, a w lotach długodystansowych dla 12 pasażerów. Portfel zamówień na ten typ wynosi ok. 60 egz.
Przypomnijmy, że kadłuby dla AW139 powstają w PZL-Świdnik. W tym zakładzie wykonano także część prac projektowych na rzecz AW189. W Polsce będzie produkowana seryjnie część podzespołów wiropłatów tego typu.