Royal Navy poinformowała o zakończeniu kolejnego etapu prób morskich niszczyciela min typu Hunt, HMS Chiddingfold (M37).
Próby morskie realizowane były w ciągu ostatniego miesiąca. W ich czasie okręt szedł przez morze z portu macierzystego w Portsmouth na południu kraju do bazy marynarki wojennej w Faslane w Szkocji.
Scenariusz prób zakładał ocenę funkcjonowania zainstalowanego wyposażenia pokładowego okrętu. Dodatkowo, sprawdzano też zgranie jego załogi oraz umiejętność zachowania się w różnych sytuacjach kryzysowych, takich jak np. wybuch pożaru na pokładzie, pomoc sojuszniczym jednostkom, czy też różne scenariusze bojowe zakłądające konieczność użycia wybranych zestawów ogniowych.
HMS Chiddingfold jest pierwszym z 8 brytyjskich niszczycieli min typu Hunt, który poddany został programowi intensywnych prac remontowo-modernizacyjnych. Zakładały one m.in. instalację nowych zespołów napędowych w postaci silników Caterpillar C32 ACERT. Za realizację tego procesu odpowiedzialne było BAE Systems, na podstawie zlecenia z 2010 o wartości 15 mln GBP. Dodatkowo okręt został wyposażony w nowe urządzenia kontrolujące pracę układu pędnego. Wymienione zostało również zużyte lub technologicznie zacofane wyposażenie elektroniczne.
Prace na pozostałych jednostkach typu Hunt mają zakończyć się do 2016. Zmodernizowany układ napędowy pozwoli okrętom na lepszą i efektywniejszą pod względem generowanych kosztów realizację stawianych im zadań. Przeprowadzony remont i częściowa modernizacja jednostek powinna też wydłużyć ich resurs. Odsunie to w czasie potrzebę wyboru ich następców, co przy ograniczonym w następstwie cięć fiskalnych budżecie brytyjskiego resortu obrony (Drastyczne redukcje Londynu, 2010-10-20), a także realizacji szeregu innych kosztownych programów zbrojeniowych (Cztery tankowce Tide od 2015, 2013-07-09, Obie nadbudówki HMS Queen Elizabeth na miejscu, 2013-07-02), jest dla Londynu dobrą wiadomością.
Co ciekawe, we wspomniane zespoły napędowe wyposażone zostały również 2 inne niszczyciele min typu Hunt, HMS ex-Cottesmore i HMS ex-Dulverton. W 2008 zostały one sprzedane marynarce wojenne Litwy. Po przejściu wymaganych prac remontowo-modernizacyjnych, zakładających m.in. instalację silników Caterpillar C32 ACERT, przed kilkoma dniami zostały one przyjęte do służby jako, odpowiednio, Skalvis (M53) i Kuršis (M54) (Litwa przyjęła do służby niszczyciele min, 2013-07-16, Nowe okręty Litwy, 2011-05-06).