Rosyjska korporacja Takticzeskije Rakietnoje Woorużenije (TRW) negocjuje z Dassault możliwość uzbrojenia w swoje pociski samolotów Rafale, które będą użytkowane przez wojska lotnicze Indii.
Informację w tej sprawie zamieścił portal ainonline.com, powołując się na rozmowę z jednym z przedstawicieli TRW podczas zakończonego niedawno MAKS. Według niego Indie mają olbrzymie zapasy rosyjskiego uzbrojenia lotniczego, które mogłyby być użyte dla potrzeb Rafale, produkowanych przez Francję.
Jak wiadomo, Dassault został wybrany jako dostawca nowych średnich samolotów wielozadaniowych dla Bharatiya Vayu Sena (BVS, wojsk lotniczych Indii) w styczniu 2012 (Indie wybrały Rafale, 2012-01-31). Mimo to, ostateczny kontrakt, regulujący wszelkie kwestie formalno-prawne, nie został jeszcze podpisany.
Zgodnie z zapytaniem ofertowym, pierwszych 18 samolotów ma być dostarczonych BVS z pełną gamą zintegrowanego uzbrojenia. Dassault zakładał, że obejmie ona m.in. pociski powietrze-powietrze MICA (Tysięczna MICA, 2010-11-19), manewrujące SCALP EG i przeciwokrętowe Exocet, produkowane przez europejski koncern MBDA. Jednak strona indyjska wymaga także zintegrowania dodatkowego uzbrojenia, zgodnie z wyborem BVS.
Zdaniem ainonline, porozumienie pomiędzy Dassault i TRW może dotyczyć przyszłych modernizacji indyjskich Rafale. Nie byłby to pierwszy w historii przypadek uzbrojenia francuskich samolotów w rosyjskie pociski. Mirage F-1EQ wojsk lotniczych Iraku przystosowano do przenoszenia naprowadzanych laserowo pocisków powietrze-powierzchnia H-29L, a południowoafrykańskie Mirage F-1 – pocisków powietrze-powietrze bliskiego zasięgu R-73E.
Wciąż jednak brak jest jakichkolwiek sygnałów, określających przybliżoną datę zakończenia negocjacji. W czerwcu prezes Dassault, Eric Trapier, określił rozmowy z Hindusami jako ciężkie zadanie, ale nie napomknął nawet, że rozmowy mogą zakończyć się w 2013 (Temat Rafale dla Indii wciąż żywy, 2013-06-20).
Najważniejszą kwestia do rozstrzygnięcia jest podział kompetencji i odpowiedzialności pomiędzy przedsiębiorstwami europejskimi, czyli Dassault, MBDA, Thalesem i Sagemem, a przemysłem indyjskim, a zwłaszcza państwowym Hindustan Aeronautics Ltd. które ma odgrywać kluczową rolę w przedsięwzięciu. Co więcej, nie ustalono także warunków licencyjnej produkcji Rafale w Indiach.