Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

DSEI 2015: Kolejna odsłona CV90

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 września 2015

Przedstawiciele BAE Systems ujawnili kolejne informacje na temat nowych rozwiązań technicznych, proponowanych dla nowych wersji swojego bwp CV90. Są one również oferowane Polsce.

Demonstrator nowych technologii CV90 na londyńskich targach

Prace nad CV90 rozpoczęły się w połowie lat 1980. Obecnie produkowana jest już trzecia generacja tych pojazdów, w kilku odmianach. Łącznie dostarczono i zebrano zamówienia na ponad 1800 wozów wykorzystywanych przez kilka europejskich krajów. Najnowszymi rozwiązaniami – implementowanymi dla seryjnych pojazdów – są zmniejszające drgania i hałas gumowe gąsienice oraz otwarta architektura oprogramowania (Norwegia odebrała pierwsze seryjne CV90, 2015-09-08). Zwiększa się również dopuszczalna masa całkowita, w ostatnim modelu podniesiona do 35 t.

Szwedzi i Brytyjczycy (ci pierwsi są odpowiedzialni głównie za sam wóz, drudzy odgrywają wiodącą rolę w rozwoju jego elektroniki i optoelektroniki), rozwijają jednak kilka innych interesujących rozwiązań technicznych. Po pierwsze, rozpoczęli prace nad integracją z wieżą ppk Spike. Takim rozwiązaniem jest zainteresowana m.in. Estonia, która kupiła 44 używane wozy z przeznaczeniem do modernizacji i przedłużenia resursów (Estończycy trenują na CV90, 2015-02-20). Przedstawiciele producenta ujawnili, że otrzymali już wszystkie dane niezbędne do przeprowadzenia integracji. Dotychczasowe prace wskazują, że proces ten nie będzie się wiązał z istotnymi problemami.

Kolejne zmiany dotyczą zwiększenia świadomości sytuacyjnej: zastosowania dookólnych kamer, nahełmowego wyświetlacza – rodem z rozwiązań dla pilotów samolotów wielozadaniowych – który może sterować także ruchem armaty wieży oraz nowego systemu zobrazowania sytuacji taktycznej, także z wykorzystaniem rozwiązań z programów lotniczych. Na razie taki zestaw jest demonstratorem piątego poziomu (na 9 istniejących). Jego dalszy rozwój zależy od zainteresowania potencjalnych odbiorców.

Umieszczony na wieży mały maszt z trzema kamerami zapewniającymi dookólną obserwację / Zdjęcia: Michał Likowski

BAE Systems zwiększa masę pojazdu, dla jego lepszego opancerzenia. Obecnie jego przedni pancerz ma chronić przed ostrzałem pocisków kalibru 30 mm. Wartość ta może się jednak zwiększyć. Producent opracował bowiem – w formie demonstratora technologii – aktywne zawieszenie hydropneumatyczne, które niemal dwukrotnie zwiększyło prędkość jazdy w terenie. Chce też wykorzystać opracowywany przez Scanię silnik DP-16 o mocy 960-970 KM (zamiast obecnie wykorzystywanej jednostki DSI 14 o mocy 550 KM). Prowadzi też wstępne prace nad napędem hybrydowym.

Wszystko to otwiera drogę do opracowania pojazdu o jeszcze większej DMC. Tym bardziej, że już teraz uzyskano w czasie testów masę nieco ponad 40 t, choć nie można tego traktować jako normy dla standardowych wozów – wszystkie jego elementy otrzymały certyfikaty zakończenia badań przy masie do 35 t. Oznacza to jednak, że CV90 może zostać wykorzystany przy projektowaniu polskiego Wozu Wsparcia Bezpośredniego opracowywanego przez konsorcjum z OBRUM na czele. Pierwsze informacje wskazywały bowiem, że jego masa będzie się zawierać w przedziale 35-40 t. Czy tak pozostanie po uzgodnieniu wstępnych założeń taktyczno-technicznych przez wykonawcę i wojsko, dowiemy się w najbliższym czasie.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.