Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy zmodernizowany CV9030N dla Norwegii

Wojska lądowe, 26 lutego 2014

Wczoraj BAE Systems Hägglunds AB przekazało Norwegom pierwszy zmodernizowany bojowy wóz piechoty CV9030N.

Jeden z norweskich CV9030N podczas misji w Afganistanie / Zdjęcie: BAE Systems Hägglunds AB

Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds AB, przekazał wczoraj przedstawicielom Hæren (wojsk lądowych Norwegii) pierwszy zmodernizowany bojowy wóz piechoty CV9030N. W prezentacji przedseryjnego pojazdu wzięli udział Öystein Bö, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Norwegii i Carl von der Esch, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Szwecji.

Zmodernizowany CV9030N charakteryzuje się podwyższonym poziomem ochrony i przeżywalności, a jego ucyfrowione wyposażenie zapewnia lepszą świadomość sytuacyjną i interoperacyjność. Pojazd ma gąsienice gumowe, sprawdzone w warunkach bojowych przez wojska lądowe Norwegii w Afganistanie.

Program modernizacji norweskich CV9030N obejmuje dostawę 74 bojowych wozów piechoty, 21 wozów rozpoznania, 15 wozów dowodzenia, 16 wozów inżynieryjnych, 16 wielozadaniowych i 2 do szkolenia kierowców. Pojazdy wielozadaniowe mogą służyć jako samobieżne moździerze i do transportu zaopatrzenia. Dostawy seryjnych zmodernizowanych CV9030N rozpoczną się w styczniu 2015 i potrwają do 2017.

Norweskie zamówienie na 103 CV9030N, realizowane od połowy lat 1990., było pierwszym kontraktem eksportowym na te wozy. W czerwcu 2012 BAE Systems Hägglunds AB otrzymało od rządu Norwegii kontrakt wartości 750 mln USD (2,27 mld zł) na ich modernizację (Norweski kontrakt na CV90, 2012-06-24). W ramach przedsięwzięcia wyprodukowanych zostanie także ponad 100 nowych podwozi, co zwiększy flotę norweskich CV9030N do 144 pojazdów, w 5 różnych konfiguracjach, w tym wariantu z wyposażeniem rozpoznawczym, zwiększającym świadomość sytuacyjną.

W projekcie ważną rolę odgrywa przemysł norweski. Jednym z partnerów jest Kongsberg Defence & Aerospace, który przewodzi zespołowi złożonemu z Thales Norway i Vinghøg. Kongsberg odpowiada za integrację uzbrojenia, czujników, wyposażenia łączności i układów samoobrony. Wszystkie warianty pojazdów zostaną wyposażone w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector (Protectory dla Irlandii, 2014-01-13).

Produkowane w Szwecji CV90 zostały wybrane przez kraje skandynawskie: Norwegię, Szwecję, Danię i Finlandię, a także Szwajcarię i Holandię (Holandia sprzedaje CV90, 2013-09-20). Pierwszy CV9040 został dostarczony do Szwecji w 1993, a norweski program zwiększył liczbę zamówionych pojazdów do ponad 1200. 

W styczniu br. Szwecja ogłosiła, że zamierza zmodernizować flotę swoich CV9040 (Szwedzi modernizują CV90, 2014-02-12). Natomiast najnowszy model pojazdu – Armadillo (Polski debiut CV90 Armadillo, 2010-09-08, Armadillo ujawniony, 2010-06-16), jest kandydatem w duńskim przetargu na ponad 200 transporterów opancerzonych (Testy duńskich transporterów, 2013-05-02). Dania zamierza nabyć 6 wariantów pojazdów: wozu piechoty, wozu dowodzenia, wozu zabezpieczenia technicznego, ambulansu, samobieżnego moździerza i wozu inżynieryjnego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.