Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwszy zmodernizowany CV9030N dla Norwegii

Wojska lądowe, 26 lutego 2014

Wczoraj BAE Systems Hägglunds AB przekazało Norwegom pierwszy zmodernizowany bojowy wóz piechoty CV9030N.

Jeden z norweskich CV9030N podczas misji w Afganistanie / Zdjęcie: BAE Systems Hägglunds AB

Tommy Gustafsson-Rask, prezes BAE Systems Hägglunds AB, przekazał wczoraj przedstawicielom Hæren (wojsk lądowych Norwegii) pierwszy zmodernizowany bojowy wóz piechoty CV9030N. W prezentacji przedseryjnego pojazdu wzięli udział Öystein Bö, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Norwegii i Carl von der Esch, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Szwecji.

Zmodernizowany CV9030N charakteryzuje się podwyższonym poziomem ochrony i przeżywalności, a jego ucyfrowione wyposażenie zapewnia lepszą świadomość sytuacyjną i interoperacyjność. Pojazd ma gąsienice gumowe, sprawdzone w warunkach bojowych przez wojska lądowe Norwegii w Afganistanie.

Program modernizacji norweskich CV9030N obejmuje dostawę 74 bojowych wozów piechoty, 21 wozów rozpoznania, 15 wozów dowodzenia, 16 wozów inżynieryjnych, 16 wielozadaniowych i 2 do szkolenia kierowców. Pojazdy wielozadaniowe mogą służyć jako samobieżne moździerze i do transportu zaopatrzenia. Dostawy seryjnych zmodernizowanych CV9030N rozpoczną się w styczniu 2015 i potrwają do 2017.

Norweskie zamówienie na 103 CV9030N, realizowane od połowy lat 1990., było pierwszym kontraktem eksportowym na te wozy. W czerwcu 2012 BAE Systems Hägglunds AB otrzymało od rządu Norwegii kontrakt wartości 750 mln USD (2,27 mld zł) na ich modernizację (Norweski kontrakt na CV90, 2012-06-24). W ramach przedsięwzięcia wyprodukowanych zostanie także ponad 100 nowych podwozi, co zwiększy flotę norweskich CV9030N do 144 pojazdów, w 5 różnych konfiguracjach, w tym wariantu z wyposażeniem rozpoznawczym, zwiększającym świadomość sytuacyjną.

W projekcie ważną rolę odgrywa przemysł norweski. Jednym z partnerów jest Kongsberg Defence & Aerospace, który przewodzi zespołowi złożonemu z Thales Norway i Vinghøg. Kongsberg odpowiada za integrację uzbrojenia, czujników, wyposażenia łączności i układów samoobrony. Wszystkie warianty pojazdów zostaną wyposażone w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Kongsberg Protector (Protectory dla Irlandii, 2014-01-13).

Produkowane w Szwecji CV90 zostały wybrane przez kraje skandynawskie: Norwegię, Szwecję, Danię i Finlandię, a także Szwajcarię i Holandię (Holandia sprzedaje CV90, 2013-09-20). Pierwszy CV9040 został dostarczony do Szwecji w 1993, a norweski program zwiększył liczbę zamówionych pojazdów do ponad 1200. 

W styczniu br. Szwecja ogłosiła, że zamierza zmodernizować flotę swoich CV9040 (Szwedzi modernizują CV90, 2014-02-12). Natomiast najnowszy model pojazdu – Armadillo (Polski debiut CV90 Armadillo, 2010-09-08, Armadillo ujawniony, 2010-06-16), jest kandydatem w duńskim przetargu na ponad 200 transporterów opancerzonych (Testy duńskich transporterów, 2013-05-02). Dania zamierza nabyć 6 wariantów pojazdów: wozu piechoty, wozu dowodzenia, wozu zabezpieczenia technicznego, ambulansu, samobieżnego moździerza i wozu inżynieryjnego.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra