Program budowy serii brazylijskich okrętów podwodnych może mieć kolejne opóźnienie.
Powodem opóźnień ma być skandal korupcyjny, w jaki zamieszana może być brazylijska grupa przemysłowa Odebrecht. Jedna z jej spółek podejrzewana jest o dawanie korzyści majątkowych w zamian za otrzymanie zleceń na wykonanie usług dla miejscowych przedsiębiorstw branży energetycznej, w tym koncernu paliwowego Petrobras (Petróleo Brasileiro).
Lokalne media obawiają się, że wkrótce śledztwo obejmie również inny z podmiotów grupy Odebrecht - Odebrecht Defesa e Tecnologia. Chodzi o kontrowersyjny wybór tego przedsiębiorstwa – bez przetargu – jako udziałowca w brazylijsko-francuskiej spółce joint venture Itaguaí Construções Navais (ICN). Udziały ma w niej również grupa stoczniowa DCNS z Francji.
ICN powołano do życia w 2009. Jej zadaniem jest realizacja programu budowy serii nowych okrętów podwodnych dla Marinha do Brasil (marynarki wojennej Brazylii) – PROSUB (Programa de Desenvolvimento de Submarinos). W najbliższych latach Brazylijczycy powinni wprowadzić do służby 4 nowe konwencjonalne OP, a następnie przynajmniej jeden okręt o napędzie atomowym (Cięcie blach pod trzeciego Scorpene, 2015-01-21).
Program budowy nowych brazylijskich OP ma już kilkuletnie opóźnienie (Brazylijski OP z opóźnieniem, 2015-11-10; Opóźnienie dostawy brazylijskiego Scorpene, 2015-02-18). Powodem zmian terminów dostaw okrętów jest zmniejszenie budżetu ministerstwa obrony (Brazylia ogranicza budżet obronny, 2015-05-28). Te same problemy zmusiły władze w Brasílii do zawieszenia lub opóźnienia wielu innych zakupów (Więcej Guarani, 2015-11-20; Brazylia rezygnuje z Pancyrów?, 2015-10-15).