Wczoraj, 9 czerwca, rząd Francji ogłosił plan wsparcia przemysłu lotniczego kwotą 15 mld euro. Ma to m.in. zapobiec utraceniu pracy przez 100 tys. osób w efekcie kryzysu spowodowanego pandemią SARS-CoV-2. Inwestycje anonsowali minister gospodarki i finansów Bruno Le Maire, minister obrony Florence Parly i minister ds. transportu Elisabeth Borne.
Jednym z elementów planu jest już zrealizowane dofinansowanie kwotą 7 mld euro narodowego przewoźnika Air France (w tym pożyczka bankowa gwarantowana przez państwo w wysokości 4 mld euro). Powstanie także fundusz inwestycyjny o wartości 1 mld euro z kapitałem początkowym 500 mln euro, częściowo finansowany przez Airbusa, Dassault Aviation, Safrana i Thalesa. Musimy uratować nasz przemysł lotniczy – powiedział Bruno Le Maire, dodając, że Europa – wspierana przez Airbusa – nie odda swojego miejsca na światowym rynku Boeingowi czy COMAC.
Francja zainwestuje 1,5 mld euro w ciągu 3 lat, aby wesprzeć badania nad technologią przyjazną dla środowiska dla samolotów komunikacyjnych, biznesowych, śmigłowców i napędów. Głównym celem inwestycji ma być opracowanie następcy samolotu komunikacyjnego A320, napędzanego wodorem. Naszym celem jest posiadanie samolotu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla w 2035, a nie w 2050, napędzanego silnikiem zasilanym wodorem – dodał Le Maire (Pierwszy A320neo dla Wizz Air, 2020-06-04).
Planowane jest też opracowanie następcy śmigłowca H125, zużywającego o 40% paliwa mniej, z hybrydowym układem napędowym. Demonstrator, który ma być gotowy w 2029, także ma być docelowo napędzany wodorem. W ramach projektu Helybrid, na który przeznaczone zostanie 300 mln euro, skonstruowany ma być silnik hybrydowo-elektryczny dla śmigłowców lekkich (E-dostawa H125, 2020-06-04).
Kolejnym elementem będą zakupy dla wojska, warte 832 mln euro. Paryż zamówi dla Armée de l’air (wojsk lotniczych) 8 śmigłowców Caracal H225M, które zastąpią eksploatowane obecnie SA330 Puma, liczące sobie średnio 43 lata, 3 wielozadaniowe transportowce-tankowce A330 MRTT Phénix i lekki turbośmigłowy samolot obserwacyjny (ALSR). Marine nationale (marynarka wojenna) pozyska pokładowe bezzałogowce, Securite Civile (zajmująca się niesieniem pomocy ofiarom katastrof oraz poszukiwaniami i ratownictwem – parę H145, a Gendarmarie Nationale – 10 H160 (wartych 200 mln euro), które zastąpią część używanych obecnie 26 H125 (Próby w locie kuwejckich H225M, 2019-10-18,Przyspieszenie HIL , 2019-05-27, Francja zamawia kolejne Phénixy, 2018-12-13).