Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zapaść europejskich myśliwców?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 13 września 2012

Według opublikowanego ostatnio raportu International Institute for Strategic Studies (IISS) rynek myśliwców wielozadaniowych może zostać w przyszłości zdominowany przez konstrukcje spoza Europy.

Dassault dostarczył do tej pory 100 ze 180 zamówionych przez francuskie siły zbrojne Rafale. Poza Francją myśliwiec może wejść w wyposażenie indyjskich wojsk lotniczych w liczbie 126 egz. Na zdjęciu Rafale M na pokładzie amerykańskiego lotniskowca typu Nimitz USS John C. Stennis (CVN 74) / Zdjęcie: US Navy

IISS zwraca uwagę na fakt oferowania przez Europę jedynie trzech nowoczesnych i odpowiadających swoimi osiągami produktom konkurencji z USA i Rosji myśliwców: Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale i JAS-39 Gripen. Uwzględniając obecnie realizowane oraz potencjalne kontrakty, zwłaszcza w kontekście odbiorców europejskich, producenci dwóch pierwszych modeli mogą w przeciągu najbliższych 10 lat znacząco ograniczyć liczbę produkowanych egzemplarzy maszyn. Wyjątkiem, jak podkreśla brytyjski think-tank, jest w tym przypadku Gripen, który dzięki umowie na dostawę 22 myśliwców JAS-39E dla Szwajcarii może zachować dotychczasowe tempo produkcji (Szczegóły o szwajcarskich Gripenach, 2012-08-29).

W nadchodzących latach sporym wyzwaniem dla europejskich producentów może okazać się konkurencja w postaci F-35 Lockheed Martina. Poza USA, samolot ten ma ostatecznie wejść w wyposażenie sił zbrojnych dużej liczby odbiorców z Europy, w tym: Wielkiej Brytanii (Pierwszy brytyjski F-35B przekazany, 2012-07-19), Włoch, Holandii, Norwegii czy Turcji.

Jak zauważa IISS, niewiele korzystniej prezentują się perspektywy dla europejskich producentów jeżeli chodzi o rynki światowe. Praktycznie w każdym przetargu na myśliwce wielozadaniowe, poza ofertami Eurofightera, Rafale, czy Saaba, startują też produkty amerykańskie lub rosyjskie. Tak jest np. w przypadku przeciąganego w czasie przetargu na zakup 36 myśliwców wielozadaniowych dla wojsk lotniczych Brazylii, gdzie poza Rafale i Gripenem, udział bierze także F/A-18E/F Boeinga (Brazylijski przetarg przesunięty, 2012-07-08).

Jako pozytywny wyjątek traktowany jest w tym kontekście wynik przetargu na 126 myśliwców wielozadaniowych dla indyjskich wojsk lotniczych, który w styczniu br., wygrał Rafale (Finał negocjacji o Rafale ?, 2012-09-10). Z kolei w mniejszym rozmiarowo, ale równie ważnym wizerunkowo przetargu na myśliwce wielozadaniowe dla Japonii, Eurofighter Typhoon przegrał z ofertą F-35 (Droższe F-35 dla Japonii, 2012-07-02).

W opracowanym raporcie, IISS zwraca też uwagę na rosnącą rolę bezzałogowych platform bojowych, zwłaszcza tych największych. Na tym polu Europa również ustępuje pierwszeństwa producentom amerykańskim (Zgoda Pentagonu na 66 krajów, 2012-09-08) oraz izraelskim. Autorzy dokumentu dostrzegają co prawda próby rozwoju rodzimych europejskich konstrukcji tego typu maszyn (Porozumienie w sprawie rozwoju bsl, 2012-07-26), jednak przyznają że działania te są podejmowane relatywnie późno i w konsekwencji mogą nie dać oczekiwanego rezultatu w postaci szerokiego grona odbiorców przyszłych produktów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.