Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kolejne F-16 Block 60 dla ZEA?

Lotnictwo wojskowe, 28 kwietnia 2013

Zjednoczone Emiraty Arabskie zdecydowały się na kupno kolejnych 25 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16 E/F Block 60. Wartość umowy szacowana jest na 4-5 mln USD.Obecnie ZEA dysponują 78 samolotami F-16 E/F Block 60 / Zdjęcie: US Air Force

Wiadomość ta została ogłoszona przez przedstawiciela Pentagonu podczas konferencji prasowej. ZEA, oprócz samolotów, zakupią także uzbrojenie stand off, nieujawnionego typu. Ma być ono nabyte również dla potrzeb F-15SA, przeznaczonych dla Arabii Saudyjskiej (Oblot F-15SA, 2013-03-18).

Wniosek o sprzedaż F-16 E/F dla ZEA nie wpłynął jeszcze oficjalnie do Kongresu USA. Prawdopodobnie nastąpi to niebawem. Co ciekawe, Pentagon oficjalne przyznał się, że sprzedaż F-16 Block 60 została wcześniej zaakceptowana przez Izrael, podobnie jak miało to miejsce w przypadku zakupu F-15SA przez Arabię Saudyjską. Powodem zgody rządu w Tel Awiwie była obawa przed wzrastającym zagrożeniem ze strony Iranu.

Obecnie wojska lotnicze ZEA mają na stanie 78 samolotów F-16 E/F Block 60, z zamówionych 80 (w  tym 55 jednomiejscowych F-16E i 25 dwumiejscowych F-16F). Dwa samoloty jednomiejscowe zostały rozbite w 2006 i 2011. Ich piloci nie odnieśli obrażeń.

Oprócz tego Arabowie posiadają także 32 Mirage 2000-9 (w tym 12 dwumiejscowych w wersji -9D) i 36 Mirage 2000 (22 w wersji myśliwskiej -EAD, 8 rozpoznawczych -RAD i 6 szkolnych -DAD), z których 30 samolotów jednomiejscowych zmodernizowano do standardu 2000-9.

Wersja F-16 E/F Block 60 powstała na wyłączne zamówienie lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a jej rozwój został w całości sfinansowany przez ten kraj. Wkład Arabów szacowany jest na 3 mld USD.

F-16 Block 60 wyposażone są m.in. w wielofunkcyjny radiolokator AN/APG-80 z anteną fazowaną; pokładowy optoelektroniczny układ celowniczo-nawigacyjny AN/ASQ-32 IFTS, sprzężony z mapami cyfrowymi, umożliwiający prowadzenie obserwacji celów naziemnych z odległości 50 – 60 km, ich automatyczne śledzenie oraz pomiar odległości I podświetlanie celów dla bomb kierowanych laserowo; wielozakresowy nadajnik zakłóceń aktywnych AN/ALQ-165; oraz światłowodowe szyny danych wyposażenia awionicznego MIL-Std-1773, mające 1000-krotnie większe prędkości przesyłania danych w porównaniu z szynami 1553B.

W październiku ub.r. Lockheed Martin otrzymał zlecenie na przebudowanie omańskich F-16 do standardu Block 60 Modernizacja F-16 Omanu, 2012-10-15). Prace mają zakończyć się w maju 2016.

Nie wiadomo, jak decyzja ZEA wpłynie na negocjacje w sprawie zakupów kolejnych samolotów wielozadaniowych, prowadzone z Francją, oferującą Rafale (Rafale dla ZEA coraz realniejsze, 2013-02-18) i W. Brytanią, proponującą Eurofightera.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.