Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Indie wznawiają program RSH

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 listopada 2014

Ministerstwo obrony Indii wystosowało kolejne zapytanie ofertowe w sprawie pozyskania blisko 200 śmigłowców rozpoznawczych i obserwacyjnych.

W kolejnej edycji przetargu na śmigłowce rozpoznawcze i obserwacyjne dla wojsk lądowych i lotniczych Indii mogą brać udział jedynie lokalni producenci. Wiropłaty mogą zaoferować samodzielnie lub we współpracy z partnerami zagranicznymi. Produkcja śmigłowców ma rozpocząć się w 3-4 lata od zakończenia postępowania przetargowego / Zdjęcie: MO Indii

Nowe wiropłaty, kupowane w ramach programu RSH (Reconnaissance and Surveillance Helicopter), będą używane przede wszystkim do prowadzenia obserwacji i zwiadu powietrznego, transportu żołnierzy lub materiałów wojskowych, kierowania ogniem artyleryjskim, reagowania kryzysowego, wspierania śmigłowców szturmowych oraz walki z wrogimi statkami powietrznymi przy użyciu pocisków rakietowych klasy powietrze-powietrze.

Zapytanie ofertowe skierowane zostało tylko do lokalnych producentów. Jednym z wymogów stawianych oferentom jest produkcja śmigłowców w Indiach, prowadzona samodzielnie lub przy współpracy z partnerem zagranicznym. W drugim przypadku, resort zakłada, że pierwsza partia śmigłowców zostanie dostarczona z zagranicy. Kolejne będą wytwarzane w kraju, a co najmniej 30% komponentów wykorzystywanych w produkcji ma pochodzić od indyjskich podmiotów. Choć dokument rządowy nie precyzuje liczby kupowanych wiropłatów, resort chce nabyć około 200 statków powietrznych.

Warto podkreślić, że opublikowane zapytanie ofertowe,jest kolejnym podejściem indyjskiego ministerstwa obrony do pozyskania śmigłowców RSH. Zapoczątkowany w połowie minionej dekady program zakupu wiropłatów rozpoznawczych i obserwacyjnych, zakładał wprowadzenie do służby 197 statków powietrznych tej klasy, 133 dla wojsk lądowych i 64 dla wojsk lotniczych, kosztem 3,1 mld zł (60 mld INR).

Poprzednie edycje przetargów anulowano wskutek pojawiających się oskarżeń o udzielanie płatnej protekcji przez urzędników i wojskowych startującym w konkursie producentom (Indie odwołują przetarg na RSH, 2014-08-29). Faworytami ostatniego konkursu byli Airbus Helicopters z AS550C3 Fennec i rosyjski Kamow z Ka-226T. Nowe śmigłowce zastąpią obecnie eksploatowane Chetak (Aerospatiale SA316 Alouette III; Wypadek HAL Chetak w Indiach, 2013-03-06; Rozbił się indyjski Chetak, 2012-10-15) i Cheetah (SA315B Lama).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.