Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 stycznia 2014

Po anulowaniu kontraktu z AgustąWestland na dostawę 12 śmigłowców VVIP, Bharatiya Vāyu Senā (wojska lotnicze Indii) wkrótce pozostaną bez technicznej możliwości transportu najważniejszych osób w państwie.

Zdjęcie: The New Indian Express

Kontrakt z AgustąWestland został anulowany przed kilkoma dniami (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01). Powodem były oskarżenia o korupcję przy wyborze oferowanych przez włosko-brytyjską spółkę śmigłowców AW101 (Indie mają anulować przetarg na śmigłowce VIP, 2013-11-20, Aresztowanie prezesa Finmeccanica, 2013-02-12).

Decyzję o anulowaniu kontraktu z AgustąWestland podjął premier Manmohan Singh, po spotkaniu z ministrem obrony A.K. Antony’m. O ile jest ona zrozumiała z czysto prawnego punktu widzenia, o tyle stawia w bardzo trudnym położeniu BVS. Warto bowiem zaznaczyć, że wprowadzenie do służby AW101 miało pozwolić na wycofanie z linii użytkowanych od lat 1970. śmigłowców Mi-8, których trwałość użytkowa, wydłużana już kilkukrotnie w przeszłości, ostatecznie kończy się na przełomie lutego i marca (Indyjscy VIP – na piechotę?, 2013-04-23).

Potrzeba zastąpienia przestarzałych Mi-8 jest więc paląca. Najlogiczniejszym rozwiązaniem, proponowanym przez część środowiska BVS, wydaje się modyfikacja kilkunastu obecnie eksploatowanych śmigłowców, tak aby były one w stanie zapewnić odpowiedni komfortu i poziom bezpieczeństwa, umożliwiające przewóz najważniejszych osób w państwie.

Według lokalnych mediów, w grę może wchodzić czasowa przynajmniej modyfikacja Mi-17W-5, będących jednymi z najnowszych śmigłowców transportowych BVS (Dostawy Mi-17 dla Indii, 2012-03-28, 80 Mi-17W-5 dla Indii, 2008-09-30). Takie rozwiązanie, jak najbardziej realne, wymagałoby jednak konsultacji zarówno z przedstawicielami gabinetów premiera i prezydenta, indyjskiego Biura Ochrony Rządu (SPG, Special Protection Group), a także producentem wiropłatów, jako że te w dalszym ciągu pozostają na gwarancji.

Jeżeli BVS zdecydują się ostatecznie na użytkowanie zmodyfikowanych Mi-17W-5 do transportu najważniejszych osób w państwie, należałoby zadać pytanie, dlaczego pomyślano o tym dopiero teraz? Dochodzenie w sprawie korupcji przy wyborze AW101 toczyło się już od dłuższego czasu. Groźba anulowania wspomnianego kontraktu istniała więc od dawna. Dlaczego zatem przedstawiciele wojsk lotniczych Indii nie zdecydowali się przynajmniej na wstępne rozmowy ze wspomnianymi podmiotami o warunkach ewentualnego przystosowania Mi-17 do zastąpienia Mi-8?

Jedyną logiczną odpowiedzią wydaje się patologiczny wręcz brak perspektywicznego myślenia indyjskich urzędników i wojskowych, odpowiedzialnych za zakupy nowego uzbrojenia i wyposażenia wojskowego oraz brak przepływu informacji pomiędzy podmiotami rządowymi, zobowiązanymi do współpracy w tego typu przypadkach. Nie jest to zresztą pierwszy przypadek, kiedy omawiane zjawisko w bezpośredni sposób rzutuje już nie tylko na potencjał bojowy BVS, ale także na możliwość normalnego funkcjonowania tego rodzaju indyjskich sił zbrojnych w czasie pokoju (Rafale jednak później?, 2013-10-31, Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później, 2013-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra