Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Co dalej ze śmigłowcami dla indyjskich VIP-ów?

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 03 stycznia 2014

Po anulowaniu kontraktu z AgustąWestland na dostawę 12 śmigłowców VVIP, Bharatiya Vāyu Senā (wojska lotnicze Indii) wkrótce pozostaną bez technicznej możliwości transportu najważniejszych osób w państwie.

Zdjęcie: The New Indian Express

Kontrakt z AgustąWestland został anulowany przed kilkoma dniami (Indie anulowały kontrakt na śmigłowce VIP, 2014-01-01). Powodem były oskarżenia o korupcję przy wyborze oferowanych przez włosko-brytyjską spółkę śmigłowców AW101 (Indie mają anulować przetarg na śmigłowce VIP, 2013-11-20, Aresztowanie prezesa Finmeccanica, 2013-02-12).

Decyzję o anulowaniu kontraktu z AgustąWestland podjął premier Manmohan Singh, po spotkaniu z ministrem obrony A.K. Antony’m. O ile jest ona zrozumiała z czysto prawnego punktu widzenia, o tyle stawia w bardzo trudnym położeniu BVS. Warto bowiem zaznaczyć, że wprowadzenie do służby AW101 miało pozwolić na wycofanie z linii użytkowanych od lat 1970. śmigłowców Mi-8, których trwałość użytkowa, wydłużana już kilkukrotnie w przeszłości, ostatecznie kończy się na przełomie lutego i marca (Indyjscy VIP – na piechotę?, 2013-04-23).

Potrzeba zastąpienia przestarzałych Mi-8 jest więc paląca. Najlogiczniejszym rozwiązaniem, proponowanym przez część środowiska BVS, wydaje się modyfikacja kilkunastu obecnie eksploatowanych śmigłowców, tak aby były one w stanie zapewnić odpowiedni komfortu i poziom bezpieczeństwa, umożliwiające przewóz najważniejszych osób w państwie.

Według lokalnych mediów, w grę może wchodzić czasowa przynajmniej modyfikacja Mi-17W-5, będących jednymi z najnowszych śmigłowców transportowych BVS (Dostawy Mi-17 dla Indii, 2012-03-28, 80 Mi-17W-5 dla Indii, 2008-09-30). Takie rozwiązanie, jak najbardziej realne, wymagałoby jednak konsultacji zarówno z przedstawicielami gabinetów premiera i prezydenta, indyjskiego Biura Ochrony Rządu (SPG, Special Protection Group), a także producentem wiropłatów, jako że te w dalszym ciągu pozostają na gwarancji.

Jeżeli BVS zdecydują się ostatecznie na użytkowanie zmodyfikowanych Mi-17W-5 do transportu najważniejszych osób w państwie, należałoby zadać pytanie, dlaczego pomyślano o tym dopiero teraz? Dochodzenie w sprawie korupcji przy wyborze AW101 toczyło się już od dłuższego czasu. Groźba anulowania wspomnianego kontraktu istniała więc od dawna. Dlaczego zatem przedstawiciele wojsk lotniczych Indii nie zdecydowali się przynajmniej na wstępne rozmowy ze wspomnianymi podmiotami o warunkach ewentualnego przystosowania Mi-17 do zastąpienia Mi-8?

Jedyną logiczną odpowiedzią wydaje się patologiczny wręcz brak perspektywicznego myślenia indyjskich urzędników i wojskowych, odpowiedzialnych za zakupy nowego uzbrojenia i wyposażenia wojskowego oraz brak przepływu informacji pomiędzy podmiotami rządowymi, zobowiązanymi do współpracy w tego typu przypadkach. Nie jest to zresztą pierwszy przypadek, kiedy omawiane zjawisko w bezpośredni sposób rzutuje już nie tylko na potencjał bojowy BVS, ale także na możliwość normalnego funkcjonowania tego rodzaju indyjskich sił zbrojnych w czasie pokoju (Rafale jednak później?, 2013-10-31, Indyjskie śmigłowce obserwacyjne później, 2013-12-10).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.