Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Fundusze na TriFana 600

Lotnictwo cywilne, 26 sierpnia 2015

Prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft zbiera fundusze na produkcję lekkiego pasażerskiego pionowzlotu TriFan 600.

TriFan 600 ma być zdolny do przewozu pilota i 5 pasażerów / Rysunek: XTI Aircraft

Nowy samolot lekki TriFan 600, w dość nietypowej konfiguracji został zaprojektowany przez amerykańskie prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft. Jest to 6-miejscowy kompozytowy średniopłat z klasycznym usterzeniem i podwoziem trójkołowym, napędzany dwoma silnikami turbinowymi o łącznej mocy ok. 2600 KM, które poruszają trzy otunelowane śmigła. Dwa z nich zabudowane są w skrzydłach, a trzecie – w tylnej części kadłuba. Wyposażenie awioniczne ma umożliwiać wykonywanie lotów w warunkach IFR z załogą jednoosobową.

Podczas pionowego startu i lądowania wszystkie trzy śmigła będą skierowane poziomo, wytwarzając ciąg niezbędny do wykonania danej operacji. Po starcie śmigła zabudowane w skrzydłach będą przestawiane w położenie pionowe, dzięki czemu wytworzą ciąg umożliwiający lot postępowy. Natomiast trzecie śmigło, w niezmienionym położeniu, zostanie odłączone od silników i osłonięte pokrywą, poprawiającą aerodynamikę samolotu.

TriFan 600 ma być zdolny do wykonywania lotów na wysokości ponad 9100 m, z prędkością ok. 630 km/h, którą rozwinąć ma już w 90 s po starcie. Czas wznoszenia na w/w wysokość wynosić ma 11 minut. Zasięg obliczeniowy samolotu to 1500-2200 km, w zależności od liczby pasażerów.

Najważniejszą zaletą TriFana 600 ma być zdolność operowania z niewielkich helipadów, położonych w pobliżu budynków. Samolot przeznaczony będzie do lotów rekreacyjnych, biznesowych i transportu medycznego. Jego cena szacowana jest na kilkanaście mln USD.

Pomysłodawcami TriFana 600 jest grupa weteranów przemysłu lotniczego – b. prezes AVX Aircraft David Brody (Latający samochód dla Pentagonu, 2010-07-14), b. wiceprezes Sikorsky’ego Jeff Pino (Lockheed Martin kupuje Sikorsky Aircraft, 2015-07-20), b. szef inżynierów Adam Aircraft, biorący też udział w programie Piper Jet, Dennis Olcot (A700 w 2010, 2008-10-08, Nowy PiperJet, 2010-10-21) i Charlie Johnson, b. prezes Cessny (Citation M2 może operować w górach, 2015-08-14). Obecnie prowadzą oni rozmowy z potencjalnymi dostawcami zespołu napędowego i układu sterowania lotem fly-by-wire. Do pełni szczęścia brakuje im także kapitału, w wysokości 50 mln USD (ok. 185 mln zł), którą zamierzają zebrać dzięki finansowaniu społecznościowemu od internautów. Wspomniana kwota pozwoli na zbudowanie prototypów TriFana 600, przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego i rozpoczęcie produkcji seryjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.