Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Fundusze na TriFana 600

Lotnictwo cywilne, 26 sierpnia 2015

Prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft zbiera fundusze na produkcję lekkiego pasażerskiego pionowzlotu TriFan 600.

TriFan 600 ma być zdolny do przewozu pilota i 5 pasażerów / Rysunek: XTI Aircraft

Nowy samolot lekki TriFan 600, w dość nietypowej konfiguracji został zaprojektowany przez amerykańskie prywatne przedsiębiorstwo XTI Aircraft. Jest to 6-miejscowy kompozytowy średniopłat z klasycznym usterzeniem i podwoziem trójkołowym, napędzany dwoma silnikami turbinowymi o łącznej mocy ok. 2600 KM, które poruszają trzy otunelowane śmigła. Dwa z nich zabudowane są w skrzydłach, a trzecie – w tylnej części kadłuba. Wyposażenie awioniczne ma umożliwiać wykonywanie lotów w warunkach IFR z załogą jednoosobową.

Podczas pionowego startu i lądowania wszystkie trzy śmigła będą skierowane poziomo, wytwarzając ciąg niezbędny do wykonania danej operacji. Po starcie śmigła zabudowane w skrzydłach będą przestawiane w położenie pionowe, dzięki czemu wytworzą ciąg umożliwiający lot postępowy. Natomiast trzecie śmigło, w niezmienionym położeniu, zostanie odłączone od silników i osłonięte pokrywą, poprawiającą aerodynamikę samolotu.

TriFan 600 ma być zdolny do wykonywania lotów na wysokości ponad 9100 m, z prędkością ok. 630 km/h, którą rozwinąć ma już w 90 s po starcie. Czas wznoszenia na w/w wysokość wynosić ma 11 minut. Zasięg obliczeniowy samolotu to 1500-2200 km, w zależności od liczby pasażerów.

Najważniejszą zaletą TriFana 600 ma być zdolność operowania z niewielkich helipadów, położonych w pobliżu budynków. Samolot przeznaczony będzie do lotów rekreacyjnych, biznesowych i transportu medycznego. Jego cena szacowana jest na kilkanaście mln USD.

Pomysłodawcami TriFana 600 jest grupa weteranów przemysłu lotniczego – b. prezes AVX Aircraft David Brody (Latający samochód dla Pentagonu, 2010-07-14), b. wiceprezes Sikorsky’ego Jeff Pino (Lockheed Martin kupuje Sikorsky Aircraft, 2015-07-20), b. szef inżynierów Adam Aircraft, biorący też udział w programie Piper Jet, Dennis Olcot (A700 w 2010, 2008-10-08, Nowy PiperJet, 2010-10-21) i Charlie Johnson, b. prezes Cessny (Citation M2 może operować w górach, 2015-08-14). Obecnie prowadzą oni rozmowy z potencjalnymi dostawcami zespołu napędowego i układu sterowania lotem fly-by-wire. Do pełni szczęścia brakuje im także kapitału, w wysokości 50 mln USD (ok. 185 mln zł), którą zamierzają zebrać dzięki finansowaniu społecznościowemu od internautów. Wspomniana kwota pozwoli na zbudowanie prototypów TriFana 600, przeprowadzenie procesu certyfikacyjnego i rozpoczęcie produkcji seryjnej.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.