Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Lockheed Martin kupuje Sikorsky Aircraft

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 20 lipca 2015

Lockheed Martin uzgodnił z UTC warunki zakupu za ok. 9 mld USD Sikorsky Aircraft. Transakcja ma zostać sfinalizowana na przełomie 2015/2016.

Zdjęcie: PZL w Mielcu

United Technologies Corporation, obecny właściciel koncernu śmigłowcowego Sikorsky Aircraft, postanowił o jego sprzedaży blisko 2 lata temu. Podjęto wówczas decyzję o uporządkowania portfela akcji spółek zależnych korporacji. Uznano, że Sikorsky ma zbyt jednostronną ofertę – to głównie różne wersje wiekowych śmigłowców Black Hawk. Co gorsze, rynek śmigłowców wojskowych kurczy się z roku na rok, a US Army, dotąd podstawowy odbiorca produktów koncernu, zaczęła kupować nowocześniejsze produkty europejskie.

Oferta nabycia Sikorsky Aircraft została skierowana do wielu potencjalnych kontrahentów. Dziś o zawarciu wstępnej umowy poinformował Lockheed Martin (jego konkurentem w ostatniej fazie był Textron, Dwóch chętnych na Sikorsky’ego, 2015-07-10). Transakcja ma być warta ok. 9 mld USD. Jednak optymalizacja podatkowa spowoduje, że realne koszty będą dla koncernu z Bethesda niższe o 1,9 mld USD.

Lockheed Martin współpracował dotąd z Sikorsky Aircraft w wielu programach. Chodzi m.in. o opracowanie i dostawy śmigłowców do przewozu prezydenta USA i innych ważnych amerykańskich polityków – VH-92, oraz CRH (Combat Rescue Helicopter) HH-60W i śmigłowce morskie MH-60. Dotychczasowa współpraca ma ułatwić optymalizację kosztów. Efekt synergii ma przynieść co najmniej 150 mln USD oszczędności rocznie.

Analitycy przewidują, że dzięki akwizycji Sikorsky‘ego roczne przychody Lockheed Martina wzrosną o ok. 6,5 mld USD. Taki poziom miałby utrzymać się przez 5 lat. Menedżerowie wytwórni śmigłowcowej twierdzą nawet, że w 2025 udział działu śmigłowcowego w przychodach Lockheed Martina może wzrosnąć do 10 mld USD.

Nie jest na razie jasne, jak transakcja wpłynie na losy Polskich Zakładów Lotniczych w Mielcu. UTC kupił to polskie przedsiębiorstwo poprzez spółkę zależną UTH, a kontrolę nad nim przekazał Sikorsky Aircraft. Polskie MON wielokrotnie wspierało amerykańską wytwórnię, m.in. poprzez zakupy samolotów M28 po cenie znacznie przekraczającej wartość rynkową. Sikorsky przegrał jednak niedawno kluczowy dla swej przyszłości przetarg na śmigłowce wielozadaniowe dla polskich Sił Zbrojnych.

Lockheed Martin jest głównym beneficjentem kontraktu na dostawę 48 myśliwców wielozadaniowych F-16C/D dla Sił Powietrznych, który kosztował polskich podatników kilkanaście miliardów złotych. Kontraktowi miały towarzyszyć korzystne dla polskiej gospodarki transakcje offsetowe. Niestety, Amerykanie szybko wycofali się z prawie wszystkich zobowiązań. Mimo tego offset został pozytywnie rozliczony.

Na czele Departamentu Programów Offsetowych w Ministerstwie Gospodarki przez prawie cały czas rozliczania offsetu związanego z kontraktem na zakup F-16 stoi Hubert Królikowski. Wcześniej był on lobbystą pracującym dla CEC Government Relations – spółki lobbującej za zakupem przez Polskę właśnie myśliwców F-16. Królikowski pozostaje na stanowisku po kolejnych zmianach ministrów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.