Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Paris Air Show 2015: X6 z udziałem Polski

Lotnictwo cywilne, Przemysł zbrojeniowy, 16 czerwca 2015

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Airbus Helicopters ujawnił wstępną wizualizację projektu nowego śmigłowca ciężkiego, oznaczonego jako X6. W pracach nad projektem udział ma wziąć polski ośrodek.

Wizualizacja najnowszego śmigłowca ciężkiego Airbus Helicopters, oznaczonego jako X6 / Rysunek: Airbus Helicopters

Największą sensacją dzisiejszej konferencji prasowej Airbus Helicopters, która odbyła się podczas paryskiej wystawy, było ogłoszenie rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad nowym śmigłowcem ciężkim, oznaczonym roboczo jako X6. Mają one trwać przez następne 2 lata. W tym czasie zostanie zdefiniowana konfiguracja wiropłata i jego maksymalna masa do startu. Zostaną wybrani także dostawcy zespołów i podzespołów.

Głównym przeznaczeniem X6 mają być misje transportu osób i ładunków na morskie platformy wiertnicze przeznaczone do wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego, w niesprzyjających warunkach pogodowych. Inne zadania przewidziane dla X6 to misje poszukiwawczo-ratownicze i transportu VIP-ów. W przyszłości opracowana zostanie także wersja wojskowa. Kolejny segment rynku to linie lotnicze oferujące transport śmigłowcami do centrów wielkich miast z dużych portów lotniczych lub innych miast.

X6 będzie następcą H225, mieszczącym 19 pasażerów, w bardziej przestronnej kabinie. Śmigłowiec ten, jako pierwszy cywilny produkt europejskiej spółki, będzie wyposażony w układ sterowania lotem fly-by-wire, skonstruowany na bazie doświadczeń NH90 (Belgijskie NH90 gotowe do służby, 2015-05-27) i samolotów komunikacyjnych Airbusa, a także pięciołopatowy wirnik nośny, z łopatami zapożyczonymi prawdopodobnie od H160 (Oblot H160, 2015-06-15), z instalacją odladzania i pięciołopatowe śmigło sterujące. Dzięki temu będzie emitował mniej hałasu i charakteryzował się niższym poziomem drgań w porównaniu z poprzednikiem.

Prezes Airbus Helicopters Guillame Faury stwierdził, że napęd X6 stanowić będą silniki już dostępne na rynku.  Pod uwagę brani są dwaj znani producenci zespołów napędowych, mający ugruntowaną pozycję. Rozpoczęcie eksploatacji pierwszych wiropłatów nastąpi w 2022-2023. Natomiast produkcja H225 i H225M (Próby Caracala rozpoczęte, 2015-05-15) będzie kontynuowana przez co najmniej 15 lat.

Według prezesa Faury'ego X6 będzie śmigłowcem zaprojektowanym przez użytkowników, dla użytkowników. Dokładna konfiguracja wiropłata zostanie określona w ciągu następnych 2 lat. Co najważniejsze z punktu widzenia Polski, w jego konstruowaniu udział weźmie biuro otwarte na początku br. w Łodzi (Nowe centrum projektowe w Łodzi, 2015-02-19).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.