Na terenie bazy INS Hansa odbyła się dziś uroczystość zakończenia eksploatacji samolotów pokładowych Sea Harrier przez lotnictwo marynarki wojennej Indii.
Dzisiaj w bazie INS Hansa w stanie Goa miało miejsce uroczyste pożegnanie samolotów wielozadaniowych Sea Harrier, używanych przez lotnictwo pokładowe Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii). W ceremonii wzięli udział adm. Robin Kumar Dhowan, dowódca BNS, wadm. Sunil Lanba, dowódca zachodniego dowództwa BNS oraz oficerowie i żołnierze, obecnie i dawniej pełniący służbę w INAS 300 White Tigers (Białe Tygrysy).
Jednocześnie Captain (kmdr) KHV Singh, pilot MiGa-29, przejął obowiązki dowódcy eskadry od Commandera (kmdr por.) Shikhu Raja, pilota Sea Harriera. W ten sposób dokonano symbolicznej wymiany samolotów, w jakie wyposażona jest INAS 300. Obecnie jej lotnicy używają rosyjskich MiGów-29K/KUB (Zakończono próby MiG-29 na INS Vikramaditya, 2013-09-30).
Historia indyjskich Sea Harrierów rozpoczęła się w listopadzie 1979, gdy rząd w New Delhi złożył zamówienie na 6 samolotów myśliwsko-rozpoznawczo-uderzeniowych British Aerospace Sea Harrier FRS.51 i 2 szkolne T.60. Pierwsze 3 samoloty bojowe przybyły do Indii 16 grudnia 1983. Już 4 dni później wykonano pierwsze lądowanie na pokładzie lotniskowca INS Vikrant.
Łącznie Hindusi zamówili 30 Sea Harrierów, w tym 5 szkolnych. Operowały one z pokładów okrętów INS Vikrant i INS Viraat. Uzbrojeniem indyjskich samolotów były m. in. pociski powietrze-powietrze Matra Magic II i Derby oraz przeciwokrętowe Sea Eagle.
Niestety, z powodu licznych wypadków do 2009 flota Harrierów BNS skurczyła się do zaledwie 12 samolotów. W katastrofach poniosło śmierć 7 lotników. Ostatni lot Sea Harriera z pokładu INS Viraat odbył się 6 marca (Pożar na INS Viraat, 2016-03-07).