Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pożegnanie indyjskich Sea Harrierów

Lotnictwo wojskowe, 11 maja 2016

Na terenie bazy INS Hansa odbyła się dziś uroczystość zakończenia eksploatacji samolotów pokładowych Sea Harrier przez lotnictwo marynarki wojennej Indii.

Podczas ceremonii pożegnania zaprezentowano przelot formacji Sea Harrierów i MiGów-29KUB / Zdjęcie: MO Indii

Dzisiaj w bazie INS Hansa w stanie Goa miało miejsce uroczyste pożegnanie samolotów wielozadaniowych Sea Harrier, używanych przez lotnictwo pokładowe Bhāratīya Nau Senā (marynarki wojennej Indii). W ceremonii wzięli udział adm. Robin Kumar Dhowan, dowódca BNS, wadm. Sunil Lanba, dowódca zachodniego dowództwa BNS oraz oficerowie i żołnierze, obecnie i dawniej pełniący służbę w INAS 300 White Tigers (Białe Tygrysy).

Jednocześnie Captain (kmdr) KHV Singh, pilot MiGa-29, przejął obowiązki dowódcy eskadry od Commandera (kmdr por.) Shikhu Raja, pilota Sea Harriera. W ten sposób dokonano symbolicznej wymiany samolotów, w jakie wyposażona jest INAS 300. Obecnie jej lotnicy używają rosyjskich MiGów-29K/KUB (Zakończono próby MiG-29 na INS Vikramaditya, 2013-09-30).

Historia indyjskich Sea Harrierów rozpoczęła się w listopadzie 1979, gdy rząd w New Delhi złożył zamówienie na 6 samolotów myśliwsko-rozpoznawczo-uderzeniowych British Aerospace Sea Harrier FRS.51 i 2 szkolne T.60. Pierwsze 3 samoloty bojowe przybyły do Indii 16 grudnia 1983. Już 4 dni później wykonano pierwsze lądowanie na pokładzie lotniskowca INS Vikrant.

Łącznie Hindusi zamówili 30 Sea Harrierów, w tym 5 szkolnych. Operowały one z pokładów okrętów INS Vikrant i INS Viraat. Uzbrojeniem indyjskich samolotów były m. in. pociski powietrze-powietrze Matra Magic II i Derby oraz przeciwokrętowe Sea Eagle.

Niestety, z powodu licznych wypadków do 2009 flota Harrierów BNS skurczyła się do zaledwie 12 samolotów. W katastrofach poniosło śmierć 7 lotników. Ostatni lot Sea Harriera z pokładu INS Viraat odbył się 6 marca (Pożar na INS Viraat, 2016-03-07).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.