Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Kobiety-piloci w WKS FR

Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 14 sierpnia 2017

Minister obrony FR Siergiej Szojgu oficjalnie poinformował, że do Wojsk Lotniczo-Kosmicznych przyjęto pierwszą grupę kobiet, które docelowo zostaną pilotami wielozadaniowych samolotów bojowych. Od 1 października 15 pań rozpocznie studia w jedynej w kraju Wyższej Szkole Lotnictwa Wojskowego w Krasnodarze.

Za kilka lat kobiety zasiądą za sterami wielozadaniowych samolotów bojowych WKS FR / Zdjęcie: MO FR

W FR jest wiele młodych kobiet, które chcą zostać pilotami wojskowymi. Co roku otrzymujemy od nich setki podań. Dlatego też zdecydowaliśmy się przyjąć w tym roku pierwszą grupę kobiet do szkoły w Krasnodarze – stwierdził szef resortu obrony FR.

Nie będzie ich wiele, ale biorąc pod uwagę liczbę aplikacji, jaka nadchodzi do WKS FR, nie możemy ignorować tych próśb – dodał Siergiej Szojgu.

W czasie II wojny światowej około 520 tys. kobiet służyło w regularnych oddziałach Armii Czerwonej, w tym także w wojskach lotniczych. Kolejne 300 tys. wchodziło w skład jednostek obrony przeciwlotniczej broniących miast. Obecnie w krajach zachodnich kobieta zasiadająca za sterami wielozadaniowego samolotu bojowego nie jest wyjątkiem (Pierwsza misja CAS wykonana przez Polkę, 2015-06-11, Pierwsza kobieta za sterami F-35, 2015-05-07). Ostatnio wiele państw zezwoliło kobietom na wykonywanie zadań i pełnienie funkcji, jakie dotychczas były dla nich niedostępne (Pierwsza kobieta na czele Luftforsvaret, 2017-01-31, Kobieta w składzie Rangerów, 2017-01-19, Wszystko dla pań, 2015-12-07).  

W czasach współczesnych panie mogły wstępować w szeregi WWS / WKS FR, lecz nie mogły latać samolotami bojowymi. W 2013 i 2014 uczelnię w Krasnodarze ukończyło ok. 40 kobiet rocznie. Do zmiany tej sytuacji MO FR zostało zmuszone przez braki kadrowe – w ub. r. niedobór w WKS FR wynosił 1600 pilotów. W 2016 krasnodarską szkołę ukończyło 65 pilotów. W br. liczba absolwentów ma zwiększyć się do ok.150.

Sytuacja rosyjskiego lotnictwa wojskowego jest skomplikowana także z powodu zwiększenia ilości nowych statków powietrznych, jakie trafiają do wyposażenia WKS FR. W 2016 odebrały one zaledwie 139 nowych samolotów i śmigłowców, a w roku bieżącym – już ok. 400 (Su-57 już oficjalnie, 2017-08-11, Arktyczne Mi-8, 2017-07-08, Kolejne Su-34 w linii , 2017-05-26).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.