US Navy rozpoczęła negocjacje z producentem atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford w sprawie zakupu dwóch okrętów w ramach jednej umowy. Takie rozwiązanie ma przynieść amerykańskiemu podatnikowi znaczne oszczędności fiskalne i usprawnić proces pozyskiwania nowych jednostek tego typoszeregu.
US Navy wysłała zapytanie ofertowe (RfP) do grupy stoczniowej Huntington Ingalls Industries (HII) w sprawie możliwości przyspieszenia procedury zakupu nowoczesnych, atomowych lotniskowców typu Gerald R. Ford. Obecne plany zakładają zamawianie dwóch okrętów tego typoszeregu w ramach jednej umowy, co powinno przynieść wyraźne oszczędności, a także usprawnić procedurę.
Zakłada się, że w roku budżetowym 2019, który rozpocznie się 1 października, US Navy złoży zbiorcze zamówienie na dwa nowe lotniskowce typu Gerald R. Ford, USS Enterprise (CVN 80) i wciąż nienazwany CVN 81. Oba zastąpią w linii obecnie eksploatowane lotniskowce typu Nimitz, odpowiednio, USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69, Kontrakt na przegląd remontowy CVN 69, 2017-08-09) i USS Carl Vinson (CVN 70, CSG 1 ćwiczy z Japończykami, 2018-03-15).
Co ciekawe, przygotowania do budowy pierwszego z wymienionych lotniskowców, USS Enterprise, trwają od 2016. Jesienią ub.r. producent, należąca do HII stocznia Newport News Shipbuilding z Wirginii, rozpoczął cięcie blach pod okręt (Cięcie blach pod USS Enterprise, 2017-08-25).
Latem ub.r. US Navy przyjęła do służby pierwszy z lotniskowców nowego typu, USS Gerald R. Ford (CVN 78, USS Gerald R. Ford w linii, 2017-07-23). Budowa drugiego, USS John F. Kennedy (CVN 79), postępuje w zakładach w Newport News (Postępuje budowa USS John F. Kennedy, 2018-02-27).