W zakładach Embraera w Gavião Peixoto przedstawiciele Aviação Naval Brasileira (AvN, lotnictwa marynarki wojennej Brazylii), odebrali wczoraj, 20 kwietnia 2022, ostatni zmodernizowany pokładowy samolot wielozadaniowy AF-1B.
Dla potrzeb wyekwipowania lotniskowca NAe Sao Paulo (A12, ex-francuski Foch) Brasilia nabyła od Kuwejtu 20 samolotów uderzeniowych McDonnell-Douglas A-4KU Skyhawk II (oznaczonych jako AF-1 Falcão) i 3 szkolne ТA-4KU (AF-1А).
W 2009 wojsko podpisało z Embraerem kontrakt o wartości 106 mln USD na modernizację 9 AF-1 i 3 AF-1A. Ich dostawy dla Marinha do Brasil (marynarki wojennej Brazylii) miały zakończyć się w 2017. Liczba ta została jednak zmniejszona ze względu na problemy budżetowe.
Ostatecznie zmodernizowano tylko 7 Falcão (5 jednomiejscowych AF-1B i 2 dwumiejscowe AF-1C). Samoloty wyposażono w nowe urządzenia nawigacyjne, łączności taktycznej, czujniki i komputery (produkcji rodzimej AEL Sistemas), radiolokator pokładowy EL/M 2032 (mający zdolność jednoczesnego śledzenia 64 celów morskich) i przystosowano do przenoszenia nowych typów uzbrojenia. Lotnicy Marinha do Brasil otrzymali też do dyspozycji nowe stanowisko do planowania misji i analizy po locie oraz nowy symulator lotu. Embraer przeprowadził także prace związane z wydłużeniem trwałości użytkowej struktury AF-1 (Pierwszy zmodernizowany AF-1B dostarczony, 2015-05-29).
Wszystkie zmodernizowane AF-1 Falcão stacjonują obecnie w Base Aérea Naval de São Pedro da Aldeia (BAeNSPA). Brazylijscy lotnicy morscy nie mają jednak możliwości operowania z pokładu okrętu, ponieważ w 2020 NAe Sao Paulo został wycofany ze służby z powodu problemów technicznych i rosnących kosztów eksploatacji. Na razie dowództwo Marinha do Brasie nie planuje zakupu nowego lotniskowca i w związku z tym nie zamierza zastąpić AF-1 Falcão, nawet w dłuższej perspektywie (Sao Paulo utrzymany w linii, 2016-09-29).