Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Czterej uczestnicy w konkursie JMR TD

Lotnictwo wojskowe, 03 października 2013

US Army dała 9 miesięcy na opracowanie projektów wstępnych wiropłatów Joint Multi-Role Technology Demonstrator. W konkursie biorą udział 4 uczestnicy.

Jedna z propozycji w konkursie JMR TD – zmiennopłat TR36TD / Rysunek: Karem Aircraft

W ramach programu Joint Multi-Role Technology Demonstrator (JMR TD) US Army zamierza nabyć aż 4 tys. nowych wiropłatów, które zastąpią w służbie wielozadaniowe UH-60 począwszy od 2030, a w dalszej przyszłości także uderzeniowe AH-64.

W konkursie biorą udział 4 oferenci. Są to w kolejności alfabetycznej AVX Aircraft, Bell Helicopter, Karem Aircraft i Sikorsky/Boeing. Obecnie mają oni 9 miesięcy na dopracowanie projektu wstępnego oferowanej konstrukcji. Następnie przedstawiciele US Army Aviation and Missile Research, Development and Engineering Command wybiorą z nich 2 wiropłaty. Ich prototypy mają zostać oblatane w 2017.

Propozycją AVX Aircraft jest wiropłat napędzany współosiowymi wirnikami nośnymi i otunelowanymi śmigłami pchającymi. Bell oferuje zmiennopłat V-280 Valor (Nowy przemiennopłat Bella, 2013-04-11), natomiast konsorcjum Sikorsky / Boeing – konstrukcję opartą na eksperymentalnym X2 (Nowy śmigłowiec na bazie X2, 2013-03-01).

Dużą niespodzianką jest pojawienie się w tym gronie przedsiębiorstwa KaremAircraft. Jego propozycja to zmiennopłat TR36TD, z dwoma śmigłowirnikami o średnicy 11 m, o zoptymalizowanej prędkości obrotowej (OSTR), napędzanymi przez silniki turbinowe.

Głównymi zaletami takiego rozwiązania mają być mniejsza masa konstrukcji i układu przeniesienia napędu, większa sprawność śmigłowirników. Kolejnymi przewagami OSTR nad klasycznymi wiropłatami są większa prędkość, większa wysokość zawisu i prędkość wznoszenia oraz lepsza manewrowość i większy zasięg.

Szef przedsiębiorstwa, Abe Karem, ma za sobą udział w projektach bsl Predator i A180 Hummingbird. W 2004 założył własny zespół, aby zająć się zmiennopłatami o zoptymalizowanej prędkości obrotowej śmigłowirnika.

W latach 2005-2010 zajmował się on projektem statku powietrznego tego rodzaju, oznaczonego jako TR75, o masie startowej ok. 91 t, napędzanego dwoma śmigłowirnikami o średnicy 23 m, stanowiącego propozycję w innym programie – Joint Heavy Lift (JHL). Obecnie Karem Aircraft prowadzi prace nad dwoma cywilnymi zmiennopłatami OSTR – 90-miejscowym AeroCommuter i 180-miejscowym AeroTrain.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.